lördag 11 juni 2016

Snabbspolat livet. Tävlingsrapporter + ANNAT

Hejja livet oj vad du kan ha bråttom ibland! Sedan förra inlägget har jag tävlat fjärde etappen i Tavastia 3-days p/b Bioracer. Där kom flera attacker och runt 100 utbrytningskilometer in på kontot, var stark vilket var bra för huvudet! Så länge sedan den tävlingen att ingen knappast ens är intresserade av den mer.

Väl heimkommen därifrån stack jag efter en natts sömn till Falun för att fixa bort det sista i skolan för läsår två på Idrottstränarprogrammet. Som sällskap hade jag bästa Anna så bilresan dit och hem gick smärtfritt. Värre var det med alla timmar studier som jag var tvungen att avverka i Falun under de dryga tre dygn vi var där. Ja, träningen då. Hela ett träningspass på svenskmark och det var styrlindetuggpasset Le Peloton Falun. Skoj men jobbigt.

Väl heim igen så fortsatte jag på studiespåret, tre dagar och runt 30 st A4 sidor med hemtentamens text skrevs i snabb takt. Jobbigt då ämnet är intressant att deadlinen närmar sig för snabbt på grund av att jag grävt mig för djupt i ämnet. Surt med sånt men nu börjar jag nog kunna svara på en stordel av frågor angående styrketräning för cyklister!

Lite träning hann jag ju såklart med också. Cyklade resetrött förra söndagen och var dålig. Cyklade mellanmjölk på tempocykel förra måndagen och var dålig. Cyklade tisdagsfartlek med många andra och var seg. Sedan blev det två lättare dagar då stormen Salomon drog in över Finland innan det var dags att tävla igen, Ole Wackströms minneslopp i Borgå i fredags.
Efter en masterstart signerad Patrick och Sixten Wackström så var det full gas i 65 kilometer. Efter 500meter sitter jag själv i ett bryggningsförsök till en "perfekt" utbrytning. Kommer fram och ser inte huvudklungan mer. Sammansättningen av gruppen varierade mycket i och med att samarbetet inte fungerade men till sist satt jag med Juho Hänninen från Twd-Länken och körde partempo. Efter knappa 20 kilometer som duo kom tre cyklister ikapp oss, där var bland annat finske mästaren Pökälä men även Lauri från vårt lag. Tävlingen var vidöppen då vi aldrig ens fick 60 sekunders försprång men vi höll undan in till stadsvarven. Första ca 52 kilometerna gick på småsnabba 44.9km/h, skoj med utbrytning då.
Väl på stadsvarven gjorde jag en tabbe som kostade mig en bättre placering och jag ställde effektivt av mig själv från vår grupp. Jobbade solo och kom i som sexa omkörd på mållinjen av Jarkko från laget som var snabbast i klungspurten. Besviken med bästa prestationen jag gjort i Elit-klassen.

Foto: Harri Vaskimo


Idag var det dags för Fellman GP och jag var bara dålig. Kroppen fungerade inte alls. Satt för långt bak, fick täcka luckor, väja vurpor och ställa av mig själv än en gång. Besviken, B E S V I K E N, steg jag av då flaggan visades åt mig.

Imorgon är det dags för Borgåloppet. Finska cykelkalenderns absoluta höjdpunkt! 175 kilometer i för Finland kuperad terräng. Blir fyra och en halv svettig timme i den nordliga vinden imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...