onsdag 22 juni 2016

RR FM TT 2016 - öppnade väl FM-medalj kontot

Såja då var årets värsta timme avklarad. Tre varv runt ön Kakskerta i Åbos skärgård stod på programmet. Sträckan var 45.6km och banan var allt annat än en normal finsk tempobana, vägen for upp ner hit och dit konstant! Skoj att cykla annars men visade sig inte vara speciellt skoj med tempocykeln.

Hur som helst gick jag ut för att göra en jämn prestation med en bra avslutning. Började kontrollerat men hårt och snabbt körde jag om en cyklist ur den tidigare startgruppen. Började närma mig en till och drivet samt känslan var på topp. Plötsligt hoppar kedjan av vevpartiet i  en uppförsbacke, hur jag än försöker så får jag inte upp kedjan tillbaka så stiger av cykeln lyfter på kedjan innan jag fortsätter. Jagar ikapp samma cyklist som jag höll på att köra om och samma procedur med kedjan upprepas nästan igen men nu hinner jag rädda situationen innan den ramlar ner från vevpartiet.
Fortsätter bra och kommer in till varvning med tiden 20:48, inklusive 15 sekunder stillastående vid start och kedjestoppet.

Andra varvet var det värsta hittade inget flyt och driv. Fick kämpa uppför och slita utför. Kedjan hoppade en gång men precis som andra gången så fick jag fixat situationen före det gick för långt. Tog en gel i slutet av varvet för att försöka hitta lite nya krafter till varv tre. Varvade på 20:53. Betydligt sämre än varv ett.

Blid från Aika-ajo.com


Sista varvet så var det full gas som gällde. varje uppförsbacke skulle vara över 450 watt. Beslöt mig efter tredje kedjehoppet att undvika två största dreven på kassetten och istället stå uppför på de gånger som jag skulle behövt gå till de växlarna. Planändringen funkade och kedjan bråkade inte på tredje varvet. Hittade samma flyt som jag hade under första varvet och kunde köra in på en varvtid på 20:45 och en totaltid på 1:02:15,1. Inte nöjd med tiden alls vid målgång.

Trots jag var lite missnöjd med tiden så visade sig den idag räcka till en nionde plats, precis innanför var målsättningen låg! Personligt rekord och bästa prestationen jag gjort i ett FM utanför velodromen. Svider lite att sjunde platsen bara var två sekunder framför mig och att jag stod av cykeln minst två sekunder. Men men, det här var min prestation idag och jag får skylla mig själv att jag inte hade kollat hur kedjan skulle gå i ytterlägen.

Ett stycken trött ben.

För de andra i laget gick det också fint! Tommi, körde för sin egna förening, och tog ett fint silver bakom suveränen Pökälä. Jarkko kom in som bästa GIFare på en sjätte plats och Rasmus körde in på en fin tionde plats fem sekunder efter mig. Tack vare de här resultaten så vann vi i GIF lagtävlingen i herr elit och mitt första FM guld är ett faktum! Skoj, att få bryta bronsraden efter ett FM-brons i hockey 2008 och två från cyklingen ifjol.


Nu väntar någon lätt dag innan jag börjar uppladdningen för finska mästerskapen i landsväg den andra juli! Mera medaljer åt GIF-Chebici skall hämtas hem då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...