tisdag 14 juni 2016

RR 88. Borgåloppet - Kontot med utbrytningar sväller

Ja vad skall man säga? Efter att ha gjort bästa elitloppet i Finland i fredags på Ole Wackströms minneslopp så minst tangerade jag det idag på Borgåloppet. Efter ett varv av från min sida passiv cykling så var jag plötsligt i en grupp på 16 cyklister med flera stora favoriter, där ibland vår Lauri och Tommi, som snabbt fick en rejäl lucka. Gruppen var för stor och samarbetet fungerade inte alls! Men då farten trots det var hög och klungan maskade så störde det inte gruppens framfart.

När vi närmade oss 100 kilometer så började jag känna mig ofräsch i benen på grund av att jag än en gång missat med ätandet i början av tävlingen. Meddelade åt både Tommi och  Lauri att jag kör helt för laget trots att jag hade fria händer idag. Såg efter det till att det hela tiden att farten var hög i gruppen och körde in alla attacker som kom från gruppen då ingen annan var ens lite intresserade av farthållning. Sedan när gruppens storlek skulle minskas vid runt 120 kilometer så blev jag tilldelad parkeringsböter i Kerkko backen. Hade noll krut att svara då Pökälä spände vaderna för första gången.

Cyklade med en annan från gruppen i ett stort varv innan en mellangrupp kom ifatt. Hoppade in i luftdraget och satt med en stund för att bli avställd på nytt i stadsdelen. Resten av tävlingen var bara en kamp mot mig själv. Jag skulle i mål. fyra små varv á sju kilometer återstod och för varje var så blev effekten mer och mer svår producerad. Men i mål kom jag! Första gången som jag kommit i mål på Borgåloppet i elit klassen och endast 25 cyklister fick cykla i mål då hela klungan blev avplockad.
Väl i mål fick jag höra att Lauri blev sjua, Jarkko, som suttit med i mellangruppen, strax efter. Frågade vart Tommi försvunnit och fick höra att han punkterat från tredje/fjärde plats med två kilometer kvar. Besvikelsen blev enorm...

Så här nu i efterhand så kan jag nöjt konstatera att jag gjort en av mina bästa tävlingshelger i Finland någonsin med Borgåloppet som pricken över i. Visat att jag hör hemma där jag vetat jag skall vara, dock måste jag äta mera under hela loppet om jag vill kunna nå högre upp än vad jag gjorde i helg. Lite tur bara...
Skärmdump från Brodifys livestreem från tävlingen: en vanlig syn under tävlingen.


Helgens Sandwich:
Bra - visade vad jag går för och många utvecklande kilometer i utbrytning.
Förbättra - GP prestationen i lördags var under all kritik. Lite mer taktiskt tänkande för egen del kan hjälpa både laget och mig i slutet av loppet. ÄT/DRICK.
Bra - backarna under första 100 kilometerna gick lätt! Gjorde utbrytningarna både i fredags och söndags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...