torsdag 16 juni 2016

Projekt TT

I söndags på väg norrut efter Borgåloppet så sa lagledare Mikko lugnt att det bara är tio dagar till FM-tempo. Höll på att skita ner mig då jag konstaterade att det stämde. Tio, 10, dagar att få kroppen att fungera på tempocykeln. Tio dagar att höja antalet pass på cykeln från tre till tillräckligt. Tio dagar att göra kroppen redo för ett av säsongens huvudmål. kan väl erkänna att jag missat planeringen enormt. För att gör allt ännu roligare så är fyra av de tio dagarna tävlingsdagar varav bara två är tävlingar där tempo cykeln är huvudcykeln.

En perfekt anpassning till sittpositionen på tempocykeln lär jag ha svårt att få till, men ganska så nära kommer jag nog att hinna komma. Efter Borgåloppshelgen var jag tom, trött och sliten i två dagar nu i början av veckan så träningen blev mest att bara cykla på tempocykeln utan att desto mera ta i.
I måndags var det bara förjävligt, ursäkta ordvalet men kroppen bara värkte och strejkade redan då jag försökte sitta i tempoposition, tacka tävlandet för den roliga upplevelsen. I tisdags så gick det att cykla men blev ju onödigt trött muskulärt av sittställningen.

Igår onsdag så skulle det tävlas igen. Peltokorven Tempo-cup strax norr om Kokkola. Perfekt träning för tempo projektet i om med att jag får tävlingspressa kroppen. Innan tävlingen så läste jag igenom alla regler om cykelinställningar och kom fram till att jag får sitta mer utsträckt än vad jag gjort så jag flyttade fram TT-pinnarna tre cm. Mer aggressiv sittställning och betydligt jobbigare sittställning för kroppen men framförallt mindre luftmotstånd och högre fart!
Själva tävlingen då, var noll taggad inför men vart efter startlistorna växte och jag fick cykla lite så blev jag mer sugen på att cykla snabbt. Efter uppvärmningen monterade jag Zipp 808 framhjulet för första gången i år och cykeln såg ut som den ville rulla riktigt snabbt!
Väl iväg rullade det på bra, hade bra flyt, sprängde mig inte fast jag inte stirrade på watten och klarade utöver detta att sitta bra på cykeln. Små missar gjorde jag runt vändningen vilket gjorde att jag tappade någon sekund, men annars var egentligen hela prestationen fram till två tredjedelar av loppet perfekt. Dock blev jag trött i nack- och axelpartiet på sista tredjedelen vilket gjorde att jag inte orkade sitta lika snabbt och bra in till mål. Väntat men surt.

I mål kom jag på 12.54 vilket får se som en helt okej prestation av mig på en relativt kuperad 10km tempobana och då det var totalt sjätte gången jag satt på tempocykeln senaste halvåret. Tiden räckte till en andra plats några sekunder efter som vanligt tempostarka lagkompisen Rasmus.



Idag, blev det två tugga-styrlinda-intervaller bakom bil. Jobbigt men givande vill jag påstå. Tillika så torde det passet ha blivit mitt sista riktiga träningspass innan FM-tempo nästa veckas onsdag i och med att jag tävlar i Satakunnan ajot nu till helgen. Bara att hålla tummarna att det räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...