fredag 15 april 2016

Träningstips och sista passet

Såja, sista riktiga passet innan söndagens landsvägspremiär trampades igår kväll. Att jag skriver trampades har en stor betydelse nu just, men mer om det längre ner. Kvar innan söndagens tävling är en tågresa som är på gång nu i skrivande stund, en kort flygresa heim, ett rullpass, ett väckningspass och en bil resa ner till Björneborg. Om 48 timmar så är det dags då smäller den finska landsvägssäsongen igång i Ulvila! Skall allt slit jag gjort under vintern även visa sig i tävlingssammanhang? Spännande, spännande!

Men nu till sista riktiga passet och träningstipset. Om vi talar om teknik så har varje individ har ett eget attraktorlandskap. Med attraktorlandskap menas enkelt att man har "intensitetsområden", dalar, där rörelser, rörelsefrekvenser med mera fungerar som bäst och man har "intensitetsområden", toppar där kroppen inte alls samarbetar eller där det åtminstone krävs rejält med extra energi för att kunna fungera som "normalt". Man kan grovt kalla dalarna till bekvämlighetsområden, för vår kropp söker sig till dessa av sig självt. Där spenderar vi också den mesta av tiden.

För cyklister så kommer attraktor landskapet in när man talar om kadensen. Speciellt nu på våren då alla cyklister tränar med betydligt större volymer än under vintern så tenderar kadensen under passen att gradvist sjunka till runt 80, eftersom vår kropp är som mest ekonomisk där. Med lite logisk tankeförmåga kommer ju varje enskild individ fram till att man blir ju inte snabb av att nöta timmar på 80 kadens. Någon kanske känner till begreppet distansseghet, som är en direkt följd av att man cyklar för mycket och på för låg kadens.

Hur skall man då göra för att bibehålla snabbheten? Enkelt! Planera dina pass så att du måste bestiga topparna i ditt individuella attraktorlandskap. När du väl är på toppen så skall du se till att hållas där en längre tid. På det här sättet så undviker du att kroppen försoffas och blir van att jobba i bekvämlighetszonen!
Jag tränar några cyklister, inklusive mig själv och alla har haft fina resultat av att utmana sitt eget attraktorlandskap genom överlånga maxkadens spurter. Spurterna går att genomföra på många sätt, men viktigt är en överlätt utväxling (läs den lättaste eller näst lättaste du har) för att uppnå en så hög kadens att du helt enkelt inte kan trampa snabbare.

Skärmdump från Goprofilm. Gopron var monterad på elcykeln!

Själv gjorde jag igår på mitt sista pass så att jag frågade Gilles, som ledde intensivpasset på velodromen igår, om han kunde köra el-cykel pace åt oss. Visst kunde han det! Blev 5x2km plus ett varvs spurt. Snitthastigheten på 2km låg runt 53km/h på varje drag. Inget märkvärdigt i sig, men jag körde med 48x16 utväxling (motsvarar 39x13) vilket gjorde det mera svettigt. Snittkadensen på 2km låg runt 140! Obekvämt -JA, Utvecklande - JA!


En trött Pettsson efter femte draget!

Så sammanfattat, lek med kadensen! Utmana er själva med en för hög kadens under längre tider. När ni får kroppen att samarbeta på snabbare kadenser blir ni rejält mycket snabbare på cykeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...