måndag 1 februari 2016

That speed

Pass nummer 3 inne på velodromen för år 2016 ikväll. Skrämmande få har passen varit därinne, tråkigt tycker jag. Ryggen som hållit mig därifrån då den blir stel och trött där inne från den agressiva sittpositionen och det eviga vänstersvängandet som ger en lätt snedbelasting på hela kroppen.
Idag tog jag saken i händerna och tänkte att jag skulle göra nått åt problemet. Gjorde en gubbfix åt cykeln, höjde styret och kortade stemmen så att sitt positionen inte skulle vara fullt lika brutal. Gjorde även en lite mindre gubbaktig ändring och det var att jag bytte styre från ett 44cm brett till ett som är 40cm brett. Var en lyckad modd av cykel för ryggen mådde bättre än de två tidigare gångerna jag testat i år!

Själva cyklingen där inne hade jag noll förhoppningar på inför ikväll, brukar ha problem att spinna benen tillräckligt smidigt då jag inte har vanan inne. Men oj så snabbt och lätt det gick för mig, kändes nästan som om jag bott där den senaste tiden, trots att jag inte gjort det! Kanske jag borde våga skaffa ännu lättare utväxling än 48-16 för att pina upp kadensen ännu mera. Just nu använder jag endast velodrom träningen med syfte utveckla min trampteknik och benhastighet. Börjar hända fina grejer i benen då man blir tvungen att köra med 120-130 kadens i snitt under längre tider bara för att hänga med! Testa så skall ni se att underverk sker i era ben.


Som sagt kommer ju tredje delen i min inläggs serie om cykelträning i media imorgon tisdag före lunch så att ni har lite lunch läsning och lunch tittande. Missa inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...