lördag 13 februari 2016

Listen to the music you should

Kan han inte ens engelska, tänker ni nu när ni läst rubriken. Ja jag kan engelska, men köpte den här tröjan idag i Umeå vilket triggar mig att skriva "fel" i rubriken.



Varför bör ni lyssna på musik då? Finns många orsaker, alla personer har egna orsaker men några exempel kan vara följande: man njuter av musiken, man slappnar av när man lyssnar på musik eller så är det bara tidsfördriv. Men nu råkar det här ju vara en blogg med tema: träning/cykling så därför blir det mer intressant med varför vi lyssnar på musik i samband med träning?
Svaret på det är lika brett som musiklyssnande idrottare, men kort sammanfattat så tror jag de flesta använder musiken för att underlätta genomförande av ett pass och inte mer än det. Finns hundratals studier som visar att rätt musik vid träning kan höja prestationen, så det är väl ett vettigt sätt att använda musik på enligt mig.

För egen del då? Varför lyssnar jag på musik i samband med träning? Ja, jag vill förbättra det enskilda träningspasset, men det är inte huvudorsaken. Jag tittar längre och har vävt in musiken i min mentala träning inför säsongen 2015-2016:s stora mål. Hur gör jag det då? Har en målbild som jag visualiserar mig under träningspassen, jag har en känsla som jag försöker visualiserar mig samtidigt som jag ser bilden framför mig och för att väva ihop allt så har jag knutit ihop en spellista med både bild och känsla. Allt bara för att förbereda mig för de dagarna som är skrivna med fet text i tävlingskalendern.
Det ni, så jobbar jag och så tror jag att flera av er kunde få nytta av att jobba med!

Vad är mina mål för säsongen då? Hur ser min tävlingskalender ut? Det får ni reda på nästa vecka då ett inlägg om varje grej publiceras måndag samt tisdag. Så stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...