tisdag 26 januari 2016

Pinsamt NHL, pinsamt

Min gamla sport, ishockey ligger mig fortsättningsvis varmt om hjärtat. Kollar dagligen NHL resultaten till frukosten och lägger lite tid ibland på att läsa nyheter om Minnesota Wild och Toronto Maple Leafs. Nästan varje gång jag har möjlighet att se hockey på tv och speciellt om det handlar om junior hockey.

Men nu får nog ishockeyn, med tyngd på NHL ta och skärpa sig! Denna nyhet dök upp i mitt flöde nu under kvällen:
Hela artikeln här

Sammanfattar, Shawn Horcoff i Anaheim Ducks har kommit fast i en doping kontroll och har nu fått det enorma straffet att vara avstängd i 20 (TJUGO!!!!) matcher. Sex och en halv veckas, 45 dagars avstängning tycker man räcker. För ett dopingbrott! Patetisk låtsas värld dom lever i NHL. Lär ju knappast rapporteras alls om det här dopingfallet i världsmedia, till skillnad om det varit en cyklist, friidrottare eller skidåkare.
För min del är jag inte alls överraskad att en NHL spelare kom fast i dopingkontroll, jag är säker på att doping förekommer betydligt mer i de nordamerikanska proffsligorna (NHL, NFL, MLB) än i någon som helst annan sport. Orsaken till det här är deras egna låtsas regelverk. Till exempel vill jag minnas att NHL spelare bara får testas max 2-3 gånger per säsong och inte alls under slutspelet samt att spelarna meddelas i förväg när testet skall ske. En annan orsak är dessa låtsasstraff som nu herr Horcoff fått, tilläggas börs att han är en spelare som huserar i fjärde kedjan oftast. Jag kallar straffet låtsasstraff på grund av längden 45 dagar, valfri annan icke Nordamerikansk idrott hade väl fått två år! Och ni vet väl hur doping fungerar på lång sikt? Om inte så skall ni läsa denna informativa text av Jacob Gudiol angående ämnet.

Så ja, tycker NHL kan slopa alla argument att de jobbar för en ren idrott, för dopingfall och dopingavstängningar som den här är bara patetiskt! Då har jag inte ens rört vid vad som hände med Niklas Bäckström i Sochi OS efter att han avgett positivt dopigtestoch NHL blandade sig in i "leken".

Gör om gör rätt NHL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...