måndag 7 december 2015

Bok-TÄVLING! Utbrändheten – och vägen tillbaka som människa ochidrottare.

Lovade ju två tävlingar i december så här är den andra som kommer att gå parallellt med tävlingen på Facebook. Förra veckans tisdag så publicerade en cykelkompis en bok. Cykelkompisen heter Marcus Streijffert och är en god vän samt en hård velodrom konkurent. Hans bok handlar om hans väg, som 25-åring, på gång ner mot utbrändhetens djup samt resan tillbaka upp ur avgrunden. Var själv långt nere med utbrändhet som följd hösten 2013, men som tur var fick jag hjälp förrän jag kom lika djupt som Marcus var förra året. Jag har hållit min utbrändhet från bloggen då jag valt en annan väg att behandla den, så att jag varit utbränd kommer kanske som en överraskning åt flera av er som följt mig under en längre tid. Marcus har däremot varit öppen och delat med sig väldigt öppet om sina erfarenheter vilket har hjälpt honom att krypa tillbaka till det normala livet. Hans öppenhet har hjälpt mig att reflektera ännu mera om varför det blev som det blev för min del!
Nu har vi båda två beslutat att tävla ut ett exemplar av hans bok: Utbrändheten – och vägen tillbaka som människa och idrottare här på bloggen. Ni deltar i tävlingen genom att lämna en kommentar under det här inlägget. Anonyma kommentarer räknas inte! Vinnare meddelas här på bloggen den 16. december! Lycka till!
Marcus Skriver så här om boken:
"Det är med glädje och spänning som jag presenterar släppet av min bok Utbrändheten – och vägen tillbaka som människa och idrottare. Med detta verk vill jag uppmärksamma överträning och träningshets inom elitidrott samt lyfta psykisk ohälsa, ett område som tyvärr är tabubelagt.
För snart ett år sedan, med lite distans till sjukskrivning, orkeslöshet och en förstörd tävlingssäsong, började jag skissa på ett skrivprojekt. Det fanns ett eget behov av att skriva och reflektera över utbrändheten som inträffade i juni 2014. Även om jag hade bloggat en del om sjukdomsperioden hade jag utelämnat mycket. De verkligt svåra och smärtsamma stunderna – sådant som panikångestattacker, sjukhusvistelse och dagar av fullkomlig tomhet – hade jag knappt orkat prata med familj och nära vänner om.
När skrivandet flöt på började jag så smått våga hoppas på en framtida bokutgivning. Nu, efter ett antal förlagskontakter, massvis med korrekturläsningar och god hjälp från anhöriga, är boken verklighet. Boken ges ut via Visto Förlag och har följande beskrivning:
Cykeltalangen Marcus Streijffert hade på bara några år gått från glad motionär till fullfjädrad elitcyklist. Med siktet inställt på topp-10-placeringar i de lopp han planerade, följde han ett stenhårt träningsprogram vid sidan av sina universitetsstudier på heltid.
Utlandsläger med distansträning varvades med intervaller framför TV:n på trainern. Träningen var tuff och vilan minimal. Men allt har ett pris. Efter att som en av få cyklister ha klarat Vätternrundan på mindre än 7 timmar fick han det svart på vitt: han var utbränd.
Det här är boken om vägen tillbaka. Från sängliggande på sjukhusets hjärtavdelning och panikångestattacker till cykelglädje och balans mellan träningsdos, vardagsliv, umgänge och vila."

15 kommentarer:

  1. Den boken skulle jag vilja vinna. Ett oerhört viktigt ämne som han tar upp.
    MVH Helena Enqivst

    SvaraRadera
  2. Jag är också med. Smällde i väggen för ett par år sedan, men kom med hjälp av ett tillräckligt tidigt läkarbesök, en skippad Skolmusik och ett lägligt sommarlov ganska lindrigt undan. Blodtrycket kunde ha dödat mig, enligt vad läkaren sa. Nu är jag tack vare bland annat cyklingen helt utan mediciner. :)

    SvaraRadera
  3. Vill också vara med. Temat är verkligen aktuellt och det känns som om något som sopats under mattan. Att tackla två liv, idrott och skola/jobb kan minst sagt vara påfrestande men givande. En bra julklapp :)

    SvaraRadera
  4. Försöker för 3je gången nu om det funkar att kommentera. Vill ju såklart vara med å delta! :)

    SvaraRadera
  5. Klart man vill vara med å tävla, tävling som tävling :).

    SvaraRadera
  6. Jag tävlar gärna! Den boken verkar riktigt intressant och lärorik!

    SvaraRadera
  7. Skulle vara toppen läsning under julledigheterna. Tävlar gärna.

    SvaraRadera
  8. Jag vill absolut vara med i utlottningen! Vore väldigt roligt att få läsa boken

    SvaraRadera
  9. Är också med å "tävlar" om boken!

    SvaraRadera
  10. Tävlar gärna om boken! Är nog en bra bok att läsa för att undvika alla fallgropar som hård träning medför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Du har vunnit i och med att nummer generatorn på random.org valt just din kommentar! Vänligen kontakta mig på pmattssop(a)hotmail.com så postar jag boken åt dig så snabbt som möjligt!

      Radera
    2. Nice! Kör mer tävlingar, det här var ju skoj! ;)

      Radera
  11. Viktigt ämne som berör många idag. Skulle vara intressant att läsa för en hobbycyklist med onödigt många bollar i luften samtidigt...

    SvaraRadera
  12. Skulle vara intressant läsning om ett viktigt ämne!
    Jonatan Bejmar

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...