måndag 30 november 2015

Testing day = pain day = PB day

Så kom dagen då FTP-testet skulle göras. Aldrig roligt men alltid nödvändigt om man vill få ut det mesta av sin wattmätare. Hela dagen i skolan var jag lite nojjig och inte alltför sugen på att cykla hem för att fylla hela kroppen med syra. Men efter mycket jobb i skolan tog jag mig hem för att sakta men säkert påbörja mitt test.

Hur gör jag då för att få reda på mitt FTP? Helt enkelt så kör jag med maximal ansträngning under 20 minuter och multiplicerar sedan snitteffektvärdet med 0.95. För att kunna jämföra med framtida tester så har jag standardiserat så mycket som möjligt inför testet vad gäller mattimeing och uppvärmning.

Inför vinterns trainersäsong har jag satt upp 400 watt som ett mål under 20 minuter. Trainerwatt är ju normalt sett mindre än utomhuswatt på grund av många orsaker som jag inte berör nu, så 400 trainerwatt var satt som ett högt mål. Trodde jag.
Idag hade jag målet på runt 380, trodde jag var kapabel till nått sådant så inledde utifrån det. Efter 5 minuter märkte jag att det här går ju lätt (allting är relativt) så höjde kadensen. Snart passerade snittwatten 380 och närmade sig 390! Med fyra minuter kvar så växlade jag upp och gasade på det sista med pipande luftrör. Nöjd men trött tryckte jag på varvknappen på min Garmin när skärmen visade 00.20.00.

Små sliten direkt efter

Efter att ha gått igenom testet på WKO+ så kan jag konstatera att jag fegade rejält i början. Så pass att jag missade vinterns trainermål med ynka tre watt. Surt, men trodde verkligen inte att jag skulle klara av 400w efter att legat i sängen en vecka med en rygg som förbjöd i princip all aktivitet.
Så, precis som ni matematikkunniga redan räknat ut stannade snitteffekten under 20 minutaren på 397 watt. Bästa jag någonsin gjort på en trainer och nästbästa jag någonsin presterat över 20 minuter! Bara mitt hopplösa bryggningsförsök från Anundsloppet i september som gett högre snitteffekt!
Från det här är det perfekt att bygga vidare! Redan imorgon är nästa dag då min kapacitet skall höjas.

Dagens test

2 kommentarer:

  1. Starkt. Mycket starkt!

    Vad kör du med för mätutrustning när du kör inomhus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Kör med min samma utrustning som ute på sommaren, mao Power2max wattmätare. Använder en Elite Turbomuin trainer.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...