onsdag 5 augusti 2015

Velodrom FM - det gick väl åt skogen

Japp, japp. Det gick mindre bra förra helgen. Feber och risiga luftrör såg till att tävlingsväxlarna inte fanns redan på väg till velodromen och väl på plats så hjälpte det blåsiga vädret och några arrangörs tveksamheter till med att göra dagen till en flopp!

4km förföljelse är den gren på banan som jag håller som min bästa gren och jag hade målet på medalj. Tiden och paceingstrategin som jag hade planerat hade räckt till en finalplats och jag vet från träningspassen innan att jag klarat av det utan feber och förkylning i kroppen. Nu gick det betydligt långsammare och då räckte det bara till en sjunde plats. Rejält besviken och med en kropp som bara värkte och pulserade på grund av sjukan så hade jag gett upp dagens andra lopp, Scratch, redan några timmar innan start.

Lite mellanmål och uppmuntrande prat så kom jag på bättre tankar och körde ett riktigt bra lopp sett till omständigheterna. Körde offensivt och var i solo utbrytning en tredjedel av loppet i inledningen. Hade hoppats på att en liten grupp skulle brygga upp men så blev det inte. Dessutom hade jag oturen favoriterna med Mika Simola i spetsen attackerade hårt nästan direkt jag blev ikapp körd. Hamnade i ingenmansland mellan en tätgrupp och klungan. Kom ikapp täten 3 gånger men blev genast droppad vid nästa attack varje gång. Efter mer än 25 varv av 37 varv solo så kunde jag köra in på en sjätte plats! Placeringen är jag väl inte nöjd med, men var helt klart en av de få åkare som satte färg på loppet och faktiskt visade att jag inte tänker vänta på Simola och gänget utan jag ville göra mitt lopp, det är jag nöjd med!

Så blev en sjunde och en sjätte plats. Låter kanske inte alltför dåligt men hade helt klart siktat högre. Men nu var inte hälsan med så då kanske jag måste vara nöjd med de här resultaten, faktum är att jag inte hade tävlat alls om det inte varit FM. Har redan hunnit spika nya mål att jobba mot och jag väntar med glädje tills oktober då nästa säsong inleds!

Bekvämt i soloutbrytning
På tal FM. Tycker att man som arrangör av ett nationellt mästerskap borde kunna fixa lite bättre med arrangemanget. Nu hade jag ingen tävlingsnummer 15min innan förföljelsen skulle börja. Lägger man till ännu att man ändrade start ordningen på alla förföljelse starter 30 min innan första start så blev stressen lite väl stor. Enligt programmet skulle Master åkarna köra 2km och 3km innan vi i Elite skulle köra 4km, nu blev det hastigt andra vägen, skoj, NOT! Nåja, kan inte klaga på det, var ju lika åt alla andra också.

Nu har jag fokuserat helt och hållet på att friskna till och det går åt rätt väg. Funderar på att eventuellt testa min NYA landsvägscykel imorgon eller fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...