söndag 12 juli 2015

Trea på Tervaetapit, tystnad och besvikelse

Här har det varit tyst en vecka. Räknar detta som årets bloggsemester. Började semestern med att köra Tervaetapit. Gick väl okej. På det blåsiga och regniga tempoloppet som inledde etapploppet kom jag in som trea, fem sekunder från andra platsen och tio efter Rasmus. Vi hade bra läge i laget med ettan och trean i sammandraget inför linjeetappen som skulle köras några timmar senare.

På linjet gick vi ut för att förstöra allt. Det lyckades vi bra med då alla attacker hade en GIF:are som satt med på rulle. På det andra varvet av nio så gick en attack iväg som fick utrymme och där satt jag. han som blev två på tempoloppet så var med i utbrytningen så jag drog inte en meter utan åkte bara med och spelade på att Rasmus ledde sammandraget. Som tack för att jag fick vara med så tog jag båda spurtpriserna, helt enligt planerna! Tyvärr så började farsans cykel bråka (mer om det längre ner) så fick stanna och fixa till den efter andra spurten. När cykeln var körduglig så körde vi lagtempo ikapp resten av gruppen för att fortsätta med vår förstöra taktik. Allt rullade på som planerat och laget gjorde ett underbart lagjobb och som avslutning på allt så så blev Rasmus trea på etappen och kunde knipa några bonussekunder. Jag kom i klungan.

Inför söndagens GP så var det hela 1.4 sekunder mellan Rasmus, som ledde och mig på tredje plats. Vi skulle gå på alla attacker som Törmänen och Kangaskokko (tvåa respektive trea i GC) gjorde och sedan bara stjäla spurtpriserna av dem. Tyvärr så gick det inte riktigt så utan jag blev redan på femte utav 20 varv ensam med de två tidigare nämnda och en till från samma lag. Blev att köra 15 varv ensam mot tre från samma lag. Gjorde mitt bästa tog spurtsekunder och låste ner attacker, en stund var jag till och med virtuell ledare i GC:n. Trots det hoppades jag bara att GIF tåget skulle komma bakifrån. Inget tåg syntes till och då visste jag att det bara var att försöka hålla ihop gruppen till slut och chansa på att jag har krafter kvar till målspurten. Lyckades hålla ihop gruppen men dit for krafterna. Kom in som fyra på GP vilket räckte till tredje plats i sammandraget då både Kangaskokko och Törmänen tog mer bonussekunder än mig vid målet. Nöjd med en bra helg för min egen del och en otrolig laginsats under lördagens linjelopp! Otur bara att jag inte fick tävla på min egen cykel, kunde ha räckt längre då!

Här avgjordes GP:t då OTC toget med Törmänen i spets höjde farten

Besvikelsen står min landsvägscykel för som fick åka flyg tillbaka till Tyskland för att få en uppfräschning. På grund av detta så fick jag tävla med farsans cykel som är två storlekar för liten. Storleksskillnaden ledde bland annat till att sadeln föll ner under loppens gång, vilket förstörde lördagens linje för min del. 
Som tur var så är de kommande tävlingarna på mitt schema på velodromen i Helsingfors så tävlingsschemat störs inte alltför mycket. Åttonde augusti så är Satakunnan ajot och då hoppas jag ha en X-lite Team att gasa på igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...