torsdag 25 juni 2015

FM Tempo 2015 - Tolva

Då var det loppet avklarat, ingen njutning vill jag påstå. Hade som sagt planerat en rejält aggressiv paceing och den genomfördes nästa perfekt. Inledde som planerat med ett nytt personligt rekord över de första 20 minuterna och tuggade sedan bara på genom smärtan i 40 minuter till. Enligt planerna så kom jag in på en snittwatt på 384w under min timmes långa prestation. Igår så räckte det till en tolfte plats, fem ynka sekunder från tionde platsen och 32 sekunder från sjätte platsen. 

Är nöjd med mitt första FM i riktiga herrklassen. Klarade av att pressa kroppen väldigt hårt vilket krävs på ett tempo. Men till nästa år är det bara så att då skall uppladdningen vara bättre, ingen rygg som krånglar, inga hjulbekymmer och inga rejäla vurpor på vårkanten heller. Adderar jag till en mer ekonomisk pace strategi och lite bättre position på cykeln samt lite bättre kurvtagning så skall väl nog inte en topp 5 plats var omöjlig vill jag påstå! Där var alltså målet för 2016 spikat!

Farsan körde service åt mig
Vid 45 minuter cyklade så började ryggen och sätes muskulaturen som krånglat den senaste tiden att strejka. En nerv, troligtvis Ischias nerven som är i kläm vilket gör att smärta strålar uti hela benen och att vänster benet domnar av lite. Kunde inte stå upp ur kurvorna på slutet för vänster benet var totalt kraftlöst i den positionen. Väl i mål då jag slappade av i kampen mot den enorma smärtan så fanns inget annat alternativ än att bara slänga sig i diket. Både muskulaturen i korsryggen samt hela sätesmuskulaturen krampade, åt olika håll! Sätet vill ha utsträckt men ryggen drog ihop mig. Efter 20-30 minuter stretch och 3 kilometer stående cykling gav det äntligen med sig så att jag kunde sitta vanligt på cykeln och börja nedvarvningen.

Kriget mot krampen i mål efter att ha blivit upplyft till "stående" 
Trots att det för egen del gick som planerat så lämnade tävlingen en bitter smak efter sig då Rasmus som satsat de senaste 50 veckorna enbart mot gårdagens lopp punkterade några kilometer från mål. Surt är bara förnamnet!
Nu gäller det bara att låta kroppen återhämta sig efter uttömningen igår. Hoppas att sätet och ryggen slappnar av och hinner bli i 100% tävlingsskick till söndagens linjelopp. Nu just vet jag inte ens om jag klarar den långa bilresan till Vanda ens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...