måndag 20 april 2015

Lattomeriajo - NP 351W

Årets första nålade nummer 
Laget innan premiären
Då var tävlingssäsongen inledd. Som vanligt innan första starterna på vårarna så ser kroppens autonoma nervsystem tillsammans med kroppens endokrina system till att pulsen är hög före och under loppet. Igår var det om möjligt ännu värre än vanligt i och med att jag varit sjuk innan loppet. Men iväg kom jag, i alla fall en bit. Klungan var ordentligt nervös då det fanns såpass många nya med och redan efter åtta minuter small det första gången. Hörde där fram att något hände och hann bara börja se var det hände innan dominoeffekten kom till framförvarande och vipps bar det ner i diket. Som tur var landade jag mjukt i det mossiga vattenfyllda diket. I samma vurpa var också Rasmus och Sebastian från laget indragna. Sebastian fick tyvärr kliva av på grund av materialskada.
Efteråt var det bara att ta sig upp ur diket och hoppa upp på cykeln och försöka köra ikapp klungan. Tog runt 10 minuter av hårdare körning innan Rasmus och jag i en liten grupp var tillbaka i klungan och väl där hoppades jag att jag inte behövde syna marken mer. Som tur var slapp jag men alla andra var inte lika lyckligt lottade då det skedde åtminstone tre vurpor till innan loppet var klart. Vi i GIF klarade från dem.

Väl tillbaka i klungan började jag leka vilda västern, attackerade, gick på attacker, kontrade attacker. Non stop. Första två varven tror jag inte att jag missade mer än en attack! Kroppen svarade riktigt bra, men fanns ingen som ville släppa iväg någon grupp. Såg på min Garmin att Normalized Power värdet började stiga rekordhögt och funderade om jag borde lugna ner mig lite, men kom snabbt fram till att jag skulle ju vara trött då jag kommer i mål så fortsatte. Dock gick en grupp iväg strax efter där jag för ovanlighetens skull inte var med. Sammansättningen var närmast perfekt, nästan alla lag hade någon där, vi hade Timo med. Enda laget som var utanför gruppen var KPH som tog sitt ansvar och körde in gruppen med hela sitt lag! Skoj att se ett lag jobba såpass samspelt!

Satt hela tiden långt fram i klungan så länge de jobbade ikapp utbrytargruppen, planen var att attackera direkt det gick ihop. Det gjorde jag men blev inte heller då till något. Fortsatte resten av varv tre och början av varv fyra med den offensiva körningen, ibland fick jag en liten lucka men inget sällskap, ibland hade jag ett pärlband efter mig. Med 10km var benen så sönder körda att de bara krampade. Så gjorde en sista kraftansträngning men blev även då ikapp körd, hade knappast hållit heller då benen knappt gick runt! Då beslöt jag mig att nu får det räcka för idag, 140 minuter gammal var tävlingen och mitt NP låg då på 351W. Borde vara någotslags personligt rekord över det tidsspannet!

Rullade genom resten av tävlingen i slutet av klungan på lätta växlar för att försöka lätta lite på benen. Rullade över mål med klungan på en 37 plats. Bättre placeringar blev det för Timo och Arttu som spurtade in som sjua respektive tia! Bra start för laget, med offensiv körning genom hela dagen! Redan nästa helg för resten av gänget fortsätta i Åbo.

Foto: Jari Birling
För egen del fick jag precis det jag ville ha, ett hårt lopp där kroppen fungerade bra! Med lite mer taktiskt tänkande hade en fin placering gått att hämta igår tror jag. Men men, onödigt att sia om hur det kunde ha varit. Nu gjorde jag ett val och ställde upp ett mål för mig och uppfyllde målet helt och hållet samtidigt som jag gjorde min uppgift jag hade i laget. Nästa helg hoppas jag på lika fina ben i Hammarö 3-dagars, då i grönvita kläder!

Resultat får ni om ni klickar HÄR

Ni som är främmande med termen NormalizedPower hittar definitionen HÄR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...