lördag 31 maj 2014

Björneborg

Framme i Björneborg för morgondagens tävling. Regnigt värre så länge vi körde ner men när vi väl kom till morgondagens bana fick vi cykla i torrt väder på torra vägar. Kanon! Banan var precis lika tråkig som jag kom ihåg men vad skall det inte gå trots det. Benen var väl okej idag jämfört med hur de var i början av veckan. Hoppas på åtminstone samma ben imorgon.
Nu har vi inkvarterat oss på Scandic och ätit. Bara att invänta på herr Blund så att man är utvilad och pigg imorgon.

fredag 30 maj 2014

Sakta men säkert

Sakta men säkert kryper lite känsla och lite watt tillbaks till i benen. Ännu går det alltför saktat för att jag ens skall vara lite nöjd, men sker det fler sådan framsteg som har skett från igår till idag så blir det snart roligt!
Tryckte nytt pers idag på min urgamla tempobana. 5 år minus en dag sedan jag sist kört den med rätta start och mål platsen. I och för sig skulle det väl ha varit konstigt om jag inte skulle ha kört pers med tanke på all träning jag gjort under dom senaste fem åren.
Nu är det bara att hoppas att det känns ännu bättre på söndag då det skall tävlas. Tarmo maantie står på schemat och bjuder på ca 130 kilometer på en tråkig bana. Åker söderut för att få bra träning, för med den nuvarande dagsformen så gör jag mig inte rättvisa om jag börjar jaga resultat! Imorgon blir det förutom några timmars bilresa även ett eller två varv på banan för att rulle bort bilresan och väcka kroppen lite. Hoppas på det bästa, ifjol slutade det med vurpa så lite bättre skall det väl gå att prestera.

torsdag 29 maj 2014

Motvind, uppförsbacke och punktering. På samma gång.

Så var känslan under hela dagens pass. Uselt! Men fick ju i alla fall ihop knappa fyra timmar på cykeln så känslan borde ju bli bättre. Måste ju hitta lite mera positivt med rundan och det får vara dagens super goda mockaruta! Omnomnom!

onsdag 28 maj 2014

På rätt väg

Rejält sliten efter en gräsklippardag till. Sjukt vad slitande det kan vara! Som tur var blev det ingen övertid idag så slapp hem och sova en liten stund innan det var dags för lite cykling. Det arrangeras en lokal mtb-tävling till helgen och intresset var stort att ha en guidad tur på banan. Så beslutade att hänga på den intressevågen och styrde cx:en  till torget för att sladda med skogscyklarna. 
Visade sig vara ett toppen beslut! Hittade lite känsla för cykeln, kände att cykeln åtminstone delvist lydde mig och gårdagens känsla om att trampa fyrkanter hade ändrats till åttakantiga figurer. Framsteg! Men orkade inte riktigt hålla samma fina känsla genom hela passet. Är ju i och för sig inte så konstigt då jag är på väg tillbaka och då dagens pass var ett rejält skogspass.
Imorgon blir det att försöka hitta lite känsla med X-liten. Siktet inställt på ett super lugnt distans pass. Med hjälp av snigelfart skall kroppen toppfart?! Låter tokigt med det skall gå! Röd dag imorgon också så slipper ju bry sig om att stiga upp strax efter klockan sex, vilket också är ett plus.

tisdag 27 maj 2014

Comeback^2

Åtta dagar utan cykel blev det på grund av förkylningen men idag tog jag mina första fyrkantiga tramptag tillbaka. Känslan var kass, motorn var kass, vädret var kasst, jämfört med hur det ar förra veckan då jag var sjuk. MEN än en gång fick jag konstaterat att Aeroflyern är lite snabbare än andra cyklar! Bra för självförtroendet!
En annan comeback gjordes också idag, nästan åtta månader sedan jag förra gången rattade Husqvarnan vid gravgården så var väl på tiden att jag fick klippa och trimma lite gräs. Började lätt med en arbetsdag på 9.5 timmar innehållande endast gräsklippning. Kanske det var därför jag var seg och känslan var kass på cykeln efteråt? Troligtvis hjälpte det nog till!
Nya tag imorgon, både på Husqvarna och på Rose!
Arkivbild från ifjol

fredag 23 maj 2014

DNS

Några dagar sedan sist, har inte alls varit på humör för att skriva något efter att jag märkte åt vilket håll denna vecka gick. Kort sammanfattat:
-Måndag, vaknade med en hals mest liknande ett rivjärn, inte bra. En sak som också var mindre bra var att korgen på bakväxeln hade gett upp, läs spruckit, under helgens tävlingar. En ny bakväxel fixades, tack Tony! Nu var det bara halsen som skulle bli i skick inför min huvudtävling för våren, AHH-ajo.
-Tisdag, Halsen sämre än på måndagen, suck. Och inträdesprov med intervjuv som rejält förskyld hela dagen lång gjorde ju inte humöret precis bättre. Som tur gick väl dagen okej, om man ser från studiernas perspektiv. Hämtade också den nya bakväxeln så nu var cykeln i körbart skick.
-Onsdag, Halsen som ny! Yes! Men istället var det bihålorna och näsan som börjat bråka. Helgens tävlande hade jag redan i det här skedet nästan gett upp.
-Torsdag, inget nytt, lika dåligt.
-Fredag, viss förbättring tycker jag känna av så hoppas kunna cykla lite lätt i helg.

Blev med andra ord DNS för min del på vårens huvudtävling, inte kul! Men det kommer nya, redan nästa helg till och med!

Nu kommer jag att inleda en ny uppbyggnadsperiod inför sommarens stora mål, FM. Kommer att bli mycket tid på Aeroflyern, mycket intervaller och rejält med kilometrar vissa veckor. Preliminärt program för kommande vecka:
-lördag, 2-3h lätt med Aeroflyern
-söndag, 2-3h lätt med Aeroflyern
-måndag, 1h superlätt med Aeroflyern
-tisdag, 3h på Aeroflyern inklusive FTP-test
-onsdag, långa SS intervaller på Aeroflyern 3h
-torsdag, 2x klubbtempot 2-3h
-fredag, 2h med X-liten
-lördag, väckningspass med X-lite
-söndag, Tarmo Maantie

Ungefär sådär kommer de att se ut några veckor framåt innan det blir att toppa formen inför FM. No Pain, No Gain!

Jag vill tillbaka ut på vägen!

måndag 19 maj 2014

34. Fuji-Peloton GP

Jobbigt värre igår. Trodde jag skulle bli droppad redan på andra varvet på den väldigt kuperade banan men klarade av att slita mig med i nio varv av 20 innan gummibandet gick av. Finns en enkel anledning varför det gick så och den stavas vikten. Don som presterade fina resultat var åtminstone 15 kilo lättare än mig. Blir skrämmande jobbigt att släpa upp så mycket extra vikt och det syntes på watten också! Fortsatte att cykla ensam efter att jag blivit droppad bara för träningens skull och när jag hade tävlat i en timme var Normalized Power värdet en bra bit över 400w. För er som inte är insatt i watt världen så kan jag meddela siffran säger att det var jobbigt. Fick cykla 13 innan jag blev avflaggad.

Jobba, jobba foto Jari Birling

Perfekt träning fick jag och det var jag ut efter så jag är nöjd över min prestation trots att resultatet blev en avflaggning. Presterar jag lika watt på plattare tävlingar så går det bra!

lördag 17 maj 2014

PP-runt

Då var detta lopp avklarat för i år. Fick precis vad jag gick för att hämta, nämligen bra träning och ett bra väckningspass inför morgondagens köra.Tidigt stack Danke och Tuukkanen iväg och någon kilometer senare tyckte Mas och Maku att det var dags att brygga över, vilket jag också tyckte var en bra ide. Ligger hellre i en väl fungerande lite grupp än en klunga som kör on-off hela tiden.
Efter några kilometers hårdkörning var vi loss från klungan och ikapp dom två tidiga utbrytarna. Farten och watten sjönk betydligt efter att vi kom ikapp. Men vi samarbetade toppen, sällan jag kört i en belgiskklungan som fungerat sådär pass bra direkt. Efter en stund krympte vår grupp från sex till fem oc snart där efter även till fyra, kvar var förutom jag även Maku och Mas samt Tuukkanen. Vi jobbade på lugnt och bra samtidigt som vi höll kvar luckan jämfört med klungan. Men direkt vi kom ut på Purmovägen började det smälla. Attacker avlöste varann och till sist slapp Maku iväg. Jag hade inget inresse av att köra ikapp egen lagkamrat, inte heller hade Mas det så ansvaret på att köra in hamnade på Tuukkanen. Perfekt för mig med tanke på morgondagen. Resultatet blev att Maku fick åka solo i mål som dagens snabbaste man, Tuukkanen spurtade in som två före Mas. Själv deltog jag inte i spurten utan började uppladdningen för imorgon redan med två kilometer kvar. Rullade med andra ord in som fyra utan att förta mig allt för mycket. Riktig skön känsla att cykla igenom en tävling utan att köra benen av sig helt! Tror jag inte lyckats med det tidigare!

Stor klunga i år igen!
Redan i inledningen av loppet hade märkte jag att något inte stämde med cykeln. Trodde bara att jag hade dragit till vevlagret för hårt då jag flyttade P2M från Aeroflyern till X-Liten igår. Det var det inte utan istället hade kedjan hoppat av det nedre pully wheelet på bakväxeln. Kedjan gick hade halvt fastnat i bakväxel cagen och det hade jag tävlat med. Tur säger jag bara, i värsta fall skulle jag ha kunnat dra av växelörat! 
Nu vet jag till nästa gång att jag måste kolla just det där då jag flyttar P2M mellan cyklarna.

Nya tag imorgon med lite tuffare tävling igen!



fredag 16 maj 2014

Helgens program

Tufft program till helgen. Imorgon skall jag åka passivt genom PP-runt. Lokala vårklassikern med stort V. Som sagt blir det rejält passiv åkning från min sida för på söndag är det ny, tuffare och viktigare tävling, nämligen Fuij Peloton GP. Morgondagens PP kommer med andra ord att fungera som ett väckningspass inför söndagens tuffa, backiga cuptävling.
Båda helgens tävlingar är av mindre prioritet för mig. Målet för båda tävlingarna är att få snabba kilometer i benen och att komma i mål utan asfaltseksem. med andra ord har jag resultatmässigt inga som helst mål för helgen. Borde vara enkla mål att uppnå.

PP modell 2013

torsdag 15 maj 2014

Torsdags TT

Varit lite små dåligt på torsdags tempo fronten hittills i vår. Själv har jag bara kört en gång tidigare och vet inte om någon annan har varit och kört då inte jag varit. Men ikväll körde vi åtminstone. På torget var vi sex stycken cyklister men vi blev bara fyra som körde tempot. Var okej förhållanden för fina tider ikväll, för kallt ännu men vinden förstörde inget. Snart kommer nog dom riktigt snabba tiderna att börja dyka upp.
För egen del är jag nöjd med kvällen. Okej watt, okej känsla och det bästa att Aeroflyern börjar kännas mera bekant! Ännu tror jag det finns 10-30 sekunder att hämta bara på att bli mera van med sittställningen.
Som bekant, så tar alla sina egna tider på tempot och meddelar den tid som samvetet säger att man kört. Här är kvällens tider:
Rasmus 9:30
Pettsson 9:39
Kenneth 10:30
Patrik 10:31

Rasmus snabbast som vanligt, blir grymt att se vad han presterar på sommarens tempolopp! Grym form på kommande!

Kör en period med Bemer nu igen för att rensa kroppen på onödigt slagg. Så morgondagen börjar med en Bemer behandlig, fortsätter med jobb innan det blir dags för plugg. Ingen träning planerad för imorgon nu just, har ett såpass tungt träningsveckoslut på kommande så tror att en lätt dag med någon rehab aktivitet är det bästa för imorgon. Tror det får bli en kort promenad som paus i muskel och ledläran. 

onsdag 14 maj 2014

Beachsäsongen 2014 inledd

Så var första besöket på lokala stranden avklarat. Som tur var blev det bara ett snabbt besök, för vädret skulle nog säkert inte ha tillåtit någon längre vistelse. Blev inget lättlätt distanspass idag då vinden gjorde ett sådant nästan omöjligt. Istället blev det en liten lätt runda till stranden och lite plugg. Länge sedan sist jag hamnat att plugga till något prov, och det märks. 

Tisdagslek

Segt värre för mig idag på klubbens fartlekspass. Inget kom av sig självt, vinden var jobbig och alla andra var kanon starka. Som tur var visar watten att jag nog presterade helt okej trots seghets känslan. Nya tag imorgon med ett lättlätt distanspass.
Dagens stora och starka grupp
Maku var på gott humör idag

måndag 12 maj 2014

Syror

Började veckan och dagen med jobb. Skönt! Det som var mindre skönt var att när jag väl hade slutat för dagen och skulle träna lite så hällde regnet ner. Fanns ingen som helst logik i att ens försöka stiga iväg på cykeln. Men som tur var lättade regnet och efter en kort telefonkonferens med Kenneth så bestämde vi oss för att bestiga lokala berget. 3x2 gånger hårt uppför sprutade in syrorna i benen. Kändes bra, hade tryck i benen genom hela backen. Men inte blev det något nytt KOM trots det. En rekord tangering och ett varv 1 sekund för långsam... Nästa gång!

Imorgon blir det fartlek! Roligt värre! En hel vecka sedan jag suttit på X-liten så kommer att vara lite kantigt till en början har jag på känn. Men nog skall jag väl hitta lite fart att leka med ändå.

söndag 11 maj 2014

Morsdag

Grattis alla Mammor! Hoppas ni haft en fin morsdag!
Själv har jag firat dagen med för mycket tårta och dopp. Men hann också med en liten men fin cykeltur på Aeroflyern. Börjar ha positionen något sånär nu. Watten har stigit lite jämfört med tidigare. Är nog ännu löjligt många procent watt som är borta jämfört med X-liten, men vad gör det då det går rejält mycket snabbare med Aeroflyern. Med några hundra kilometer innötning till av positionen så tycker jag att watten borde närma sig de "normala". Bara att tugga på med andra ord!

fredag 9 maj 2014

Lyckad kväll och ändringar i planerna

Roligt igår med Rose på klubbens cykelexpo. Många intressanta cyklar och mycket folk, härligt! Personligen Blev jag mest imponerad av nya Xeon CGF, bekvämt värre, samt Rose Pro DX Cross 3100 som är utrustad med Shimanos nya hydrauliska skivbromsar och Ultegra Di2. Väckte minst sagt ha-begär!
Bland dom som är intresserade av MTB var som väntat Thrill Hill den som väckte mest ha begär. Skall ta mig en provtur på den i sommar tror jag, ser faktiskt riktigt intressant ut!


Idag var det tänkt att jag skulle ha tagit mig söderut för att tävla imorgon. Så blir det tyvärr inte. Förkylning gör att jag stannar på hemmaplan för att låta kroppen friskna upp helt till nästa helgs äventyr.

torsdag 8 maj 2014

Testa Rose!

Ikväll mellan klockan 19 och 21 har just du möjlighet att testa Roses cyklar! Allt från nyheterna Xeon CGF och Thrill Hill till beprövade cyklar som Xeon CRS och DR Z finns att provköra. Har du funderat på om en komfortracer är något för dig. Eller har du funderat på hur 27.5" mtb känns. Ikväll har du chansen att jämföra allt med alla! Och vill du inte testköra så kom förbi och prata då istället! Jag och Roses democyklar är på plats i Nykarleby vid Stjärnhallen ikväll klockan 19 till 21!
 


onsdag 7 maj 2014

TT testing

Monterat ny sadelstolpe på Aeroflyern. Setbacken blev 7cm större och det gillade min kropp! Allt blev mera naturligt och mera stabilt. Skall bara sänka stolpen ännu lite för att kunna få ut det sista ur benen. Det här kommer att bli en bra TT sommar!

tisdag 6 maj 2014

Tisdag = fartlek

Tisdag börjar bli min favorit träningsdag i veckan. För andra tisdagen i rad körde vi ett perfekt fartleks pass med klubben. Alla bjöd till och all körde hårt! Skojigt värre!
För egen del var känslan i kroppen inte den bästa. Kände ännu av helgens bravader och den där sista växeln fanns inte riktigt där idag. Men trots det så gick det bra! Roligt att få fina watt och hastigheter ur benen även under dagar då känslan bara säger att jag borde myscykla.
Rasmus fuskade idag!

Vagcyklist var en hölls på vägen idag till skillnad från förra veckans tisdag


Imorgon skall jag skruva Aeroflyern, fick hem en ny bättre(?) sadelstolpe idag som borde ge mig en bättre position. Efter det skall jag pröva köra ett längre TT-drag för att se hur watten och hastigheten känns med ny ställning. 

Satakunnan Ajot etapp 2

Efter en skön vilodag igår med jobb och många timmar cykelrelaterad aktivitet så skall jag väl få upp den utlovade rapporten från söndagens lopp hit på bloggen.

Personligen sov jag dålight, riktigt dåligt natten till söndag. Så när klockan ringde strax före sju på morgonen var jag inte alls redo för att stiga upp och allra minst hoppa på cykeln för att tävla. Ville helst bara dra täcket över huvudet och sova någon timme till. Kennewth och jag stack ut på vår obligatoriska morgonpromenad och regnmolnen hängde tätt runt om Björneborgs centrum. 

Regnmolnen visade sedan starkt vad dom ville för under tävlingens gång kom det ner regn, hagel och till och med snöslask! Kallt var bara förnamnet. På grund av det kalla vädret och lördagens kantvindsfest var farten ganska avslagen under söndagens etapp. Sällan gick det riktigt hårt och inga riktigt allvarliga utbrytningar fick utrymme i kallduschen.
Vårt lilla lag var väldigt otursdrabbade denna gång. Redan efter halva första varvet av fem så gav min bakväxel upp, eller rättare sagt gick växelvajern av?! Som tur var hade jag farsan på plats och han hade förflyttade sig på sin Rose CRS 3100 vilket gjorde ett cykelbyte möjligt för mig. Efter två varvningars ropande sins emellan så bytte jag X-Lite mot CRS i början på varv fyra. 75 kilometer med bara 53-11 och 39-11 hade tagit det finaste ur mina ben. Var en rejäl lättnad att kunna växla pånytt efter bytet, trots at cykeln var rejält för liten. Nästan direkt jag kom tillbaka till klungan så kom Rasmus och sa att hans bakväxel inte ville fungera mer. Typiskt att två bakväxlar bråkar på samma etapp!

Både Rasmus och Kenneth hjälpte och skyddade mig perfekt hela dagen och till slutspurten blev jag satt i perfekt position, men benen fanns bara inte kvar, varken för mig eller för någon annan av oss NCK:are. Reultatet blev att vi alla tre rullade in i klungan. I sammandraget slutade jag på sjunde plats, Rasmus på en fin fjortonde plats och Kenneth på tjugosjätte plats! 

En toppen helg av oss som lag! Vi lyckades med all taktik som vi satte upp, vi hjälpte varann och blev många erfarenheter rikare! Nya tag i kommande tävlingar!

Bild från parallell starten Kilpa, kolla vädret! f: Jari Birling

F: Jari Birling

Jari Birlings fina bilder från hela helgen hitta bakom länken  nedan:


Och resultaten hittas  under följande länk:

söndag 4 maj 2014

Satakunnan ajot dag 2

En kylig historia blev dagens tävling till. Mellan 3 till 4 grader, regn, hagel och snöslask. Tur att jag har ett extra lager isolering på mig som gjorde att jag klarade kölden bättre än andra.
Vi körde riktigt bra som lag igen, allt gick nästan enligt planerna. Bara en rejäl dos otur kom i vägen. Jag kom in som sjua totalt, Rasmus som fjortonde och Kenneth som tjugosexa. Toppen start på säsongen. Större rapport kommer imorgon!

lördag 3 maj 2014

Satakunnan Ajot dag 1

Då var första tävlingsdagen paketerad för denna säsong. 1,7 kilometer prolog och 91 kilometer landsvägslopp i rejäl vind gjorde majoritetens ben trötta.

Prologen gick bra för mig och jag kom in på en åttonde plats. Super nöjd med min insats, började kanske lite för hårt om jag nu måst hitta något att klaga på. Men som sagt är jag nöjd och annat skall jag inte heller vara då det var första starten och då jag ännu till körde nytt personligt watt rekord för två minuter. Rasmus och Kenneth körde också fina prologer och kom in på 19 respektive 45 plats.

Inför linjeloppet diskuterade vi att det gäller att vara observant under nästan hela banan på grund av kantvinden. Redan under första varvet haglade försöken i vinden och under dom tre följande varven fortsatte det på samma sätt. Så blir det då det blåser runt 7m/s och varvet innehåller 9,1km kantvind. Personligen körde jag alltför aktivt under dessa varv, men det utvecklar väl att köra hårt?
I början av varv fem, direkt efter dagens andra spurtpris, slank Akilles kapten Marek Salermo iväg då farten i klungan plötsligt försvann. Jag såg min chans, attackerade och bryggade upp till Marek. Akilles har tävlingens starkaste och bredaste lag så allt var nästan perfekt. Vi jobbade på bra och hårt tillsammans och fick kört upp en lucka på 40 sekunder åt oss. Tyvärr skulle vi ha behövt en cyklist med oss till, helst en från Finnfalz. För det var just dom tillsammans med Jurva som körde benen av sina hjälpryttare för att få kört ikapp oss. Med sju kilometer var vi tyvärr ikapp körda. 22 kilometer tuffa, utvecklade kilometer. Bra!

Efter vår lilla utflykt var jag körd för spurten och höll mig bara i klungan för att få samma tid som vinnaren. Lyckades bra med det trots krispiga ben. Kenneth körde en monster attack på slutet och slapp solo lös med bara två kilometer kvar, tyvärr blev han också inkörd med 200 meter kvar. Rasmus placerade sig bra i slutet och kom in på åttonde plats i spurten. En toppen insats av oss som lag! Vi pratade mycket, hjälpte varandra och det kändes faktiskt som om att vi för första gången i Elite klassen kört som ett lag och hjälpt varandra! Härligt!

Inför imorgon ligger jag kvar på min åttonde plats, Rasmus steg efter landsvägsloppet till en fjortonde plats och Kenneth steg till en trettionde plats. Full fart i kantvinden imorgon igen.

Sammandraget hittas HÄR och lite bilder ur ett Akilles perspektiv hittas HÄR

Visar tänderna som vid tandläkaren, foto av Päivi Mäkinen


Satakunnan ajot prolog resultat

fredag 2 maj 2014

Inför Satakunnan Ajot

Imorgon gäller det! Säsongs premiär! Andra året för mig i Elite-klassen så nu borde jag vara mer förberedd inför uppgiften än ifjol. För er som vill friska upp minnet lite om hur det har gott dom två senaste åren på samma tävling finns inläggen från 2012 HÄR och HÄR samt inläggen från 2013 HÄR, HÄR och HÄR.

Det här etapploppet består av en prolog och två extremt vindkänsliga etapper. Prologen mäter 1.7km och ser med nuvarande vindprognos att gå i motvind. Morgondagens landsvägslopp kommer att vara en 91km lång kamp om positioner i kantvinden. Inte lär det heller bli lugnare under söndagens 125km långa tävling. Mitt tips är att under en av dagarna slipper en grupp lös i kantvinden och där sitter segraren för hela helgen. Gäller att komma med i den rätta utbrytningen bara!
Vi i NCK ställer upp med tre starka cyklister i Elite klassen. Förutom jag är även Rasmus och Kenneth med. Är svårt att spekulera bland favoriter men tror hårt på prolog starka Jarmo Rissanen, Jussi Nummikko och Juha Kangaskokko samt hela gängen från Finnfalz-Rush Racing och Akilles. Vi i NCK hoppas kunna utmana dom andra som ett lite men starkt lag.
Imorgon vet vi hur det gick och det kan ni läsa om här på bloggen!
2012 kilpa

Race ready

Såja. Ett lätt väckningspass bakom mig idag. Cykeln fungerade finfint, som tur var. 
Nu efter någon timmes bil sittande börjar vi äntligen vara framme i Björneborg var vi ska övernatta. Nu väntar bara en promenad för att få bort bilresan ur kroppen, en stor portion god mat och ett inför Satakunnan Ajot inlägg innan det blir dags att anlita herr Blund.

torsdag 1 maj 2014

Race prepp

Vappen igår blev en lugn historia för mig. Jobb, promenad och mat med gott sällskap. Den andra cykelfria dagen under april månad.
Idag blev lite cykling däremot. Lite lätt trampande i den kalla vinden. Skönt att rulla benen! Efteråt blev det att fixa X-lite för helgen. Den fick en noggrann tvätt, ny styrlinda, ny kedja och bättre växelinställningar. Som tack av den mycket huvudbry åt mig då allt justerande inte gick precis som jag ville. Men nu är det i alla fall gjort och jag hoppas att cykeln betalar tillbaka mera under helgen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...