onsdag 3 december 2014

Annorlunda skoldag

Riktigt jobbig skoldag idag. Det där lät betydligt värre än vad det faktiskt var, för dagens skoldag var riktigt skoj! Skulle testa lite i labbet, långsiktiga adaptioner av fysisk ansträngning. Enkelt en explosiv icke uthållighetstränad student  skulle jämföras med en uthållighetstränad student. Lotten föll på mig som den uthållighets tränade. På schemat stod 10s max spurt, Wingate-test och Vo2Max test. Klarade mig okej på dom korta spurtaktiga testen, inget att hurra över men inte heller dåligt. Vidare till Vo2Maxen, väntade mig inget topp resultat, fanns alldeles för många faktorer som talade emot ett fint resultat redan innan. Men för undervisningssyfte duger väl nästan allt, och om jag får ett träningspass på köpet är det ju bara hemåt!
Tyvärr så blev alla mina värden vrickade, eller ja, för själva testet och laborationen var dom bra, men för min egen del så kan jag inte få så stor nytta av dom. Pulsen för hög då jag var spänd samtidigt som jag har vilat för länge och blodplasmavolymen sjunkit. Watten blev ju riktiga monark watt, men tyvärr kan jag ju inte använda dom. Latkat värden har jag inte fått ännu, men då pulsen inte var "rätt" och watten inte var samma som jag själv använder så kan jag ju inte bygga upp nått från det. Det enda jag skulle kunna använda är VO2Max värdet för att hålla koll på utvecklingen i framtiden, men såklart så började masken läcka in luft på fel sida på slutet utan att någon märkte det förrän efteråt. Så där förstördes den sista användbara datan.
Förutom att jag fick ett bra träningspass och fick bita i riktigt ordentligt så fick jag även med mig lite erfarenhet om hur det går till! Skall köra ett riktigt test förhoppningsvis innan jul och då görs allt noggrannare så då borde alla resultat bli användbara, förhoppningsvis även watten. Så nu har jag erfarenhet och vet hur det går till, vilket i sin tur gör att värdena från nästa test betydligt mera korrekta.

Jag har sagt det tidigare men säger igen, Är helt klart på rätt utbildning nu! Skoldagar som denna oavsett om man är försöksperson eller den som utför testet är mer än givande!
I början när det ännu var lätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...