söndag 6 juli 2014

Terva Ajot, dag 2

Började dagen som vanligt på tävlingsdagar med att sticka ut på en promenad. Fick inte promenera som jag vill då en flock renar hade bestämt sig för att vägen var deras plats!


Kände direkt jag steg utanför stugan att idag blir det en svettig dag, inte bara på grund av den kuperade banan utan också på grund av värmen. Redan strax efter sju på morgonen var kortkort det enda rätta i lappland!

Taktiken inför dagens 102 kilometer långa backiga lopp var klar, spara, spara, spara på krafterna. Visste att bara jag går med tillräckligt lätt så kan jag vara med och tampas i slutet om allt hålls ihop tills dess. Så blev det inte. Dom upprepade backarna och värmen tog ut sin rätt och till sist fick jag krampkänningar och fick hålla igen uppför för att köra in nedför. Krampkänningar blev varv efter varv större och på näst sista varvet var det gonatt, gummibandet klipptes av helt. Körde sista varvet med strikt paceing så jag skulle kunna klämma till någon i den 1.5 kilometer långa, branta målbacken upp till Pikku-Syöte. Hoppet var hela tiden att någon i den grupp som befann sig ca en minut före mig skulle spränga sig. Så blev det inte, kom in som sista man i Elite men klarade av att minimera förlusterna så att jag slutade som sjätte i GC:n.

Perfekt träningshelg kan jag bara konstatera. Lägger man ännu till mycket bättre resultat än jag väntat mig så får helgen mycket mera än godkänt! Nästa år skall jag vara lättare och bättre för att göra denna tävling ännu roligare! Vågar påstå att loppet är ett av Finlands vackraste, så preliminärt kommer jag att köra ett träningsläger där nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...