lördag 3 maj 2014

Satakunnan Ajot dag 1

Då var första tävlingsdagen paketerad för denna säsong. 1,7 kilometer prolog och 91 kilometer landsvägslopp i rejäl vind gjorde majoritetens ben trötta.

Prologen gick bra för mig och jag kom in på en åttonde plats. Super nöjd med min insats, började kanske lite för hårt om jag nu måst hitta något att klaga på. Men som sagt är jag nöjd och annat skall jag inte heller vara då det var första starten och då jag ännu till körde nytt personligt watt rekord för två minuter. Rasmus och Kenneth körde också fina prologer och kom in på 19 respektive 45 plats.

Inför linjeloppet diskuterade vi att det gäller att vara observant under nästan hela banan på grund av kantvinden. Redan under första varvet haglade försöken i vinden och under dom tre följande varven fortsatte det på samma sätt. Så blir det då det blåser runt 7m/s och varvet innehåller 9,1km kantvind. Personligen körde jag alltför aktivt under dessa varv, men det utvecklar väl att köra hårt?
I början av varv fem, direkt efter dagens andra spurtpris, slank Akilles kapten Marek Salermo iväg då farten i klungan plötsligt försvann. Jag såg min chans, attackerade och bryggade upp till Marek. Akilles har tävlingens starkaste och bredaste lag så allt var nästan perfekt. Vi jobbade på bra och hårt tillsammans och fick kört upp en lucka på 40 sekunder åt oss. Tyvärr skulle vi ha behövt en cyklist med oss till, helst en från Finnfalz. För det var just dom tillsammans med Jurva som körde benen av sina hjälpryttare för att få kört ikapp oss. Med sju kilometer var vi tyvärr ikapp körda. 22 kilometer tuffa, utvecklade kilometer. Bra!

Efter vår lilla utflykt var jag körd för spurten och höll mig bara i klungan för att få samma tid som vinnaren. Lyckades bra med det trots krispiga ben. Kenneth körde en monster attack på slutet och slapp solo lös med bara två kilometer kvar, tyvärr blev han också inkörd med 200 meter kvar. Rasmus placerade sig bra i slutet och kom in på åttonde plats i spurten. En toppen insats av oss som lag! Vi pratade mycket, hjälpte varandra och det kändes faktiskt som om att vi för första gången i Elite klassen kört som ett lag och hjälpt varandra! Härligt!

Inför imorgon ligger jag kvar på min åttonde plats, Rasmus steg efter landsvägsloppet till en fjortonde plats och Kenneth steg till en trettionde plats. Full fart i kantvinden imorgon igen.

Sammandraget hittas HÄR och lite bilder ur ett Akilles perspektiv hittas HÄR

Visar tänderna som vid tandläkaren, foto av Päivi Mäkinen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...