fredag 21 mars 2014

Watt-tjuven

Idag var det så dags att köra gårdagens trainerpass. Hade redan för flera veckor sedan planerat det och planen var att jag skulle ha klämt det redan i tisdags men på grund av lite tidsbrist då blev det fram flyttat. Men idag skulle det köras tre gånger 400w så länge som möjligt. Värt att notera att 400w på trainern konstigt nog inte är 400w ute. Värmde upp, körde igång första intervallen. Reagerade på att det gick tungt, precis lika jobbigt som i tisdags och betydligt tyngre än tidigare i vinter. Vid tre minuter hade jag fått bita i rejält och vid fyra sträcket fick jag vika ner mig. Löjligt tungt var det med tanke på att jag kört flera pass treor och snittat 450+w över alla intervallerna. Vilade en stund och försökte på nytt. Lika bedrövligt men kom fyra minuter igen. Under nästa vila bestämde jag mig för att köra sikta på tre minuter under nästa intervall. Kom 80 sekunder innan det var gonatt.
Vart har 50+w försvunnit på två veckor? Enda snabba förklaringen är att ett byte av bakdäck. Hela vintern körde jag med Conti 4000s men i samband med att jag körde utomhus förra veckan så bytte jag till ett färskt Schwalbe ZX. Skyller på Schwalbe, för att ha någn att skylla på. Kanske man borde skaffa ett riktigt trainerdäck på ett extra hjul enbart för trainern till nästa trainersäsong för att med säkerhet kunna lita på wattvärden från gång till gång. Om denna teori stämmer vilket jag tror och hoppas på, så förklara det segheten på onsdag och torsdagen i och med att passet i tisdags blir rejält mycket jobbigare åt kroppen med den här vetskapen än utan.
Nåja det där är nästa vinters bekymmer, för nu förklarar jag trainersäsongen 2013-2014 som avslutad! Från och med nu fram till och med oktober kör jag min träning utomhus! 

Mallis -13

2 kommentarer:

  1. Det är ju svårt att sia om, men personligen presterar jag högst watt lättast när jag har bra träningsdagar på g. Dagen efter totalvila är det totalstopp för hårda prestationer. Men däcksbyten etc kan säkert bidra.

    Mas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart vilodagar kan dra ner lite men inte sådär mycket. Har inte haft problem tidigare i vinter efter totalvila, så vill nog över det helt och hållet på däcket.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...