onsdag 12 februari 2014

Ännu finare cykelpost

Två dagar med finpost! Efter gårdagens fina Rapha märke krävdes något stort för att slå högre. Och oj vad stort paket postgubben kom med strax efter åtta imorsse! Nästan två meter lång och över en meter hög och 30cm bred var lådan med ett stort R på.

Jätte lådan
Inne i lådan fanns årets nya cykel från Rose. Kände mig som ett litet barn på julafton då jag började öppna för inne i lådan fanns en helt ny typ av cykel som jag aldrig haft tidigare och inte ens cyklat ordentligt på. Ännu roligare var det att det var just min drömcykel som jag konfigurerat ihop som jag skulle packa upp.

Första blicken
 Inne i lådan fanns min nya tempo cykel, Rose Aeroflyer 3100 Pettsson edt. En till synes otroligt snabb cykel som skall göra mig snabbare på tempoloppen i sommar. Från orginal konfigurationen har jag ändrat lite. Sadeln bytte jag från monolink till en med vanliga rails så att jag skulle kunna använda min gamla ISM sadel. Styret tog jag det smalaste tillgängliga och hjulen tog jag det bästa TT-hjulen som finns på marknaden för tillfället. Hela konfigurationen är som följande:

Aero flyer 3100 Pettsson edt.
-Styre: 3T Aura Pro
-Växlar: Shimano Ultegra 6870 Di2
-Sadel: ISM Road
-Framhjul: Zipp 808 Carbon clincher
-Bakhjul: Zipp Super-9 Carbon Clncher
-Däck: Schwlbe Ultremo ZX

Anledningen till att jag valde just 3100 modellen som grund för min cykel är just Di2-gruppen som hör till den modellen. Satsar man på en ny TT-cykel i dagsläget så hittar jag inga orsaker varför man inte skulle ta elväxlar, finns bara fördelar! Hjulen var det som skapade mest huvudbry men efter många timmars Googlande så beslöt jag mig för samma hjuluppsättning som en viss Tony Martin vunnit några TT-lopp på. Lär väl duga tro jag! Orsaken till varför jag just valde Schwalbes ZX däck är för att jag har varit mer än nöjd med dom sedan tidigare men också för att jag visste ungefär hur breda dom är och att dom då borde passa bra på dom feta Zipp hjulen. Det enda som kommer att ändra på bilden nedan är att Ultergra vevpartiet kommer att få ge plats åt Power2max vevorna, som kommer att få hoppa mellan cyklarna.


Nu väntar bara många timmars skruvande för att få till den rätta positionen så skall det väl nog gå snabbt till slut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...