torsdag 26 december 2013

Mina tips för roligare (=bättre) trainer-träning

Julen är förbi, alla har ätit sig proppmätta och lite till. Många vill köra igång med träningen men vädret kanske inte lockar dig ut och träna den här tiden på året. Därför har jag här sammanställt några tips för roligare trainer-träning. Läs, ta in, tänk och omvandla till bättre träning!
Att nöta trainer är aldrig roligt, men man kan göra det hela mycket roligare med några små knep. Här är mina  tips till trainer hatarna. Inga tips är vetenskapligt bevisade, dom har bara fungerat för mig!
  • MUSIK. Klarar inte ett endaste trainer-pass utan musik. Musiken gör att mina tankar inte stannar upp och fastnar på den vita väggen framför, utan jag hålls fokuserad på själva träningen. Själv använder jag mig av Spotify på telefonen under trainer-passen. Kommer under de närmaste dagarna att ge lite musik tips här på bloggen, så se till att kika in.
  • FLÄKT. Din kropp presterar bättre då den behöver lägga mindre energi på att upprätthålla din kroppstempteratur. Tror ni inte så kan ni ju för skojs skull testa att köra ett tufft intervall pass utan fläkt och sedan köra samma någon dag senare med fläkt så ser ni själva. En eller flera handdukar är också obligatoriska tillbehör
  • INTERVALLER. Dela upp ditt pass i intervaller, att bara distansköra i 3 timmar på trainer är inget vanliga dödliga håller på med. Med rätt intervaller ger det samma och till och med bättre effekt på kroppen också! Testa olika längd, olika intensitet och olika kadenser!
  •  PLANERA. Före du hoppar upp på trainern så skall du veta vad du skall göra under passet. Har du inte planerat och bestämt dig för något så viker du lätt ner dig, och det vill vi inte!
  • SIFFROR. Alla älskar vi data, speciellt om det är vår egen kropp som producerar det. Själv skulle jag inte klara ett trainer-pass utan följande värden: watt, tid, puls, kadens, FTP% och olika medelvärden. Kalla mig statistiknörd om ni vill, men dom värden finns alltid framme på min Garmin. Varför? jo för att tiden går snabbare om ni har siffror att titta på och har man dom rätta siffrorna så kan man följa med när man bara blir starkare och starkare! 
  • MÅL. Har man ett mål att sikta mot blir det lättare att hitta motivationen till att börja köra på trainern. Målet kan vara allt från något enskilt lopp man siktat in sig på eller att man vill höja sina värden och på sätt till pappers bli en bättre cyklist. För egen del har jag mål av båda typerna som motiverar mig. 

Såja, där var sex stycken tips för hur ni kan göra era trainer-pass roligare. Men det kanske viktigaste av allt är att testa sig fram till något som fungerar för just dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...