måndag 27 maj 2013

Tarmo Maantie - tur i oturen

Sådär ja, efter att ha smältat gårdagens lopp med några timmars bilkörande, lite sömn och åtta timmars arbetsdag så är jag mogen att skriva en rapport utan alltför mycket gnäll. Loppet började på bästa sätt, vi hade kommit överens att NCK skall ha en gubbe med i alla utbrytningar och att Tony skulle få avvakta i början. Så gick det också och Kenneth och jag var ett par gånger redan under första varvet. Inget blev något allvarligare då. Under andra varvet slank en fyra personers grupp iväg och fick snabbt bra utrymme strax senare försökte Kruunukattos Kejo tillsammans med Kenneth och Visillatalots Järvinen att brygga upp och lyckades med det också. Klungan var för tillfället nöjd eftersom Visillatalot och Chebici hade varsin åkare med. Då inga andra större lag var med så slogs tempot av och gruppen framför fick köra rejält. Efter någon kilometer började dock Chebici åkarens rygg komma emot och plötsligt hade dom ingen med, ansvaret att köra in gruppen låg helt på Chebici. Från vår sida var vi nöjda eftersom vi hade Kenneth med i en grupp som gott och väl skulle kunna hålla. Men så började oturen för oss, Kenneth punkterade och var igen tillbaka i klungan. Vi var tillbaka på ruta ett.
Både Tony och jag försökte få något till stånd de gångerna som Chebici "vilade" och slog av på tempot. Tony var närmast då han var 50 meter ifrån gruppen men han orkade inte solo i den rejäla motvinden. I slutet av fjärde varvet så slank Kenneth igen iväg i en liten grupp som jagade och tog in på gruppen framför.
Så kom dagens bomb vid langningsområdet på utgången på femte varvet. En Visillatalot cyklist (en normalt sätt mycket duktig och ordentlig sådan!) missade först en flaska och sedan en till och blev så frustrerad att han svor och slog i styret så att han tappade kontrollen på cykeln! Hann girade skarpt in en meter i körbanan och in i mitt styre och vurpan var ett faktum. Jag hölls på hjul men slet sönder klossarna och klacken under skorna. Fick inte fast skon i pedalen efteråt så racet var kört för mig. Förstår inte riktigt hur jag lyckats hålla mig uppe! Bakom mig var nog en 5-10 andra omkull inklusive Tony.
Tävlingen fortsatte och Kenneth var ytterligare 20 kilometer i utbrytning innan han blev inhämtad. Direkt hans grupp var inhämtad attackerade samma Visilla cyklist som orsakat vurpan och slapp iväg med en lite grupp som senare kom ikapp resterna av gruppen som gått på andra varvet. 5 man gjorde upp om segern och vinsten gick till 47-årige (!) Leppänen (Visilla).

För egen del så fick jag perfekt träning och jag tycker kroppen svarade bra med tanke på att jag varit sjuk. Bena är inte riktigt van med höga hastigheter ännu, men det kommer. Lungorna och luftrören bråkade ju åtminstone inte.

För NCK:s del blev oturen en stor del i dagen. Jan knep en 3. plats i H50 och Kenneth 14. i Elite. Tony och jag DNF pga vurpan och Timos kropp fungerade inte alls i H40. Resultat

Nya tag om två veckor i Borgå! Då deltar en WorldTour cyklist!

Dålig GoPro bild från spurten


2 kommentarer:

  1. Ojdå! Var det därför det blev krasch?! Hoppas dumhuvudet som orsakade kraschen fick sig en lärdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepps, surt när man får lida för andras dumheter!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...