lördag 27 april 2013

AHH-Ajot, dag 1

Första starterna i elite klassen avklarade för mig, och som det gick!
Efter att ha vaknat upp i ett vått och kallt Riihimäki och ätit fint morgonmål så styrde vi bilen mot Hikiä för dagens starter. Först på programmet var en 2.2 kilometer lång prolog som gick på en backig väg. Bland annat en rejäl backe på 500 meter fanns som sista prövning. Vädret var kallt och inte alls inbjudande, men skall det tävlas så skall det. Tur som var så klara min kropp av att prestera relativt bra vid kalla temperaturer.
Själva prologen kändes sådär. Allt gick bra fram till den stora backen var jag tryckte på lite till. Men så slocknade jag lite och det började gå tungt, riktigt tungt. I mål kom jag och uppskattade att min tid blev runt 3:30, vilket jag var missnöjd med! Kunde konstatera att det var 58 höjd meter på prologen, vilket är ganska mycket för att vara Finland! Efter nedrull och dusch fick jag trevliga nyheter, tydligen hade min tid räck till en tredje plats! Det hade jag inte trott varken före under veckan eller direkt efter. Helt okej första start i Elite klungan. Kenneth och Jaakko körde väldigt jämna tider och kom in på 25. respektive 26. plats.

Resultat

Till dagens landsvägsetapp så hann vädret bli lite varmare och vägarna bli lite torrare. Etappen var bara 62 kilometer lång så det var ingen högoddsare att farten skulle vara hög, medelhastigheten stannade på 44km/h! Försökte hitta lite känsla för klungkörning i början och ganska fort kom den där underbara känslan som bara kan få i en klunga som rör sig i hastigheter runt 55km/h. Testade att gå med i två utbrytningar under loppet. Båda hade alla ingredienser för att hålla men så blev inte fallet någondera gångerna. Blev till sist en klungspurt och tyvärr kom den överraskande för mig och många andra. Jag satt inbakad mitt in i klungan när vi såg målet så där for alla möjligheter på en plats bland dom sju främsta och bonussekunderna. Kunde ändå spurta in på en 12. plats, vilket jag skulle ha varit mycket nöjd med om jag inte skulle ha missat mig med positioneringen. Jaakko hade bättre positionering och kom in på en 4. plats och Kenneth rullade in i klungan.

Resultat

Allt som allt en toppen dag! Hoppas på samma flyt imorgon också så att jag kan behålla min tredje plats i sammandraget.

GC-Ställning
(ännu utan bonussekunder, men det kommer väl snart. Borde dock inte ändra annat än att 1an och 2an byter plats och att 6an flyttas upp till fjärde.)

Hoppas kunna bjuda på tävlingsbilder på måndag, nu får ni nöja er med en sunkig tröjbild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...