söndag 9 december 2012

Drömcyklar - del 2

I del två i denna serie i vilken jag behandlar mina drömcyklar kommer jag att skriva om min dröm mtb. Alla som känner mig vet att jag inte är någon skogs raket och att om jag hamnar att cykla i skogen så föredrar jag släta stigar utan rötter och stenar framför rot- och stenrika stigar. Jag undviker mtb cykling till max och därför så är det kanske lite onödigt att ens tänka om en drömcykel på den fronten.
Men OM jag skulle bygga ihop en drömmtb så skulle det inte alls vara svårt. En lång gosse som jag trivs bäst på 29er, så därifrån kan vi ju börja. Utväxlingen skulle vara Shimano XT 2x10, eventuellt 38-28 framme och 12-25 där bak. Hjulen skall vara relativt lätta för att det ska bli roligare att cykla att cykla på ställen som jag inte trivs på. Som däck skulle jag vilja ha ett par Furious Fred som tillskillnad från dom jag haft på Cuben skulle vara mer punkterings säkra.

Till det kanske viktigaste då, dämpningen. Hardtail eller fullgung? Svår fråga! Till det som jag använder mtb idag så skulle en HT i kolfiber vara det enda rätta. Men kanske mtb skulle bli roligare med en FS, troligtvis skulle det vara så. Men nu så är jag en landsvägsråtta och ingen skogsbjörn, så jag skulle välja en HT. En FS skulle kännas lite overdo för mig och mina minimala mtb årstimmar.
29er HT i kolfiber med andra ord. Den skulle utrustas med en Rockshox SiD gaffel med 100mm slaglängd. Ritchey WCS cockpit i aluminum. En Canyon VCLS sadelstolpe skull stå för komforten i bakre delen av cykeln.

Där har ni i stort sett min dröm mtb, hur skulle eran dröm mtb se ut? Bild på "min" kommer att komma i ett senare när jag slipper till en dator.

I nästa del tror jag vi bestämt närmar oss asfalten, men ändå inte riktigt!

Äldre inlägg

Del 1 Vintercykel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...