lördag 3 november 2012

Svar på läsar fråga

Rasmus ställde frågan: "Varför kör du ingen styrketräning.?" Svaret är simpelt, prioritering. 
Planen inför vintern var att köra gym några gånger (4-3) i veckan. Men nu när allt blev betydligt stressigare än vad jag hade förväntat mig, så hamnar jag att träna sånt som jag anser vara viktigare just nu                                   och/eller är effektivare än andra saker.
Har inte alls avskrivit mig gym träningen, men för att kunna träna i gym på det sätt som jag vill och det på det sätt som jag vet passar min kropp och ger de resultat jag vill ha så kräver det många timmar per vecka. Grovt räknat skulle jag under vardagarna behöva hitta 4-3 lediga tillfällen á 2 timmar för att klara av att genom föra en sådan gym träning som jag vill. Tyvärr finns inte dom 8-6 timmarna i dagsläget. 

Det är av precis samma orsak som jag nu har börjat springa igen. Löpning är en otroligt tidseffektiv form, så bara jag får kroppen att bli van med stötarna som den får från löpningen så kommer jag att satsa hårt på den i vinter.

Men som sagt börjar jag märka att jag har tid för gym träning så kommer jag för allt i världen att söka efter ett bra gym och sedan börja utveckla de muskler som jag tror behövs för att lyckas som cyklist. Det är jag 100% säker på, vill man till Europa och toppen inom cykling så går det inte utan gym träning i dagsläget. Så har man tid och vet hur man ska träna eller har någon som kan lära en hur man skall träna i gym samt fixa något program så då skall man träna i gym.

OBS! Lär er lyft tekniken med lätta vikter före ni lassar på tunga vikter! Detta är viktigt för att ni som börjar träna i gym för första gången! Dålig teknik+tunga vikter = Skador+uppehåll från cyklingen. Enkelt och hemskt! Finns alltför många skräck historier om unga (14-16åriga) lovande ishockey spelare som fått ett gym program i handen och helt ovetandes om tekniker gått rakt till gymmet och efter två veckor ryckt sönder ryggen, med följd att de hamnat på operations bordet för ingrepp i ryggen. Och såklart var det ju färdigt med allt ishockey spelande efter det, tyvärr.

Får tillägga att program utkastet som jag skrev om i onsdags, med all sannorlikhet kommer att ändras. Gym, skidåkning, rinkbandy, ishockey, innebandy, trainer och stretching är saker som jag vill få in i programmet men som jag nu just varken har tid eller möjlighet att utföra. Jag hoppas att jag lyckas baka in dom sakerna under höstens och vinterns gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...