tisdag 2 oktober 2012

Förändringar i stallet

Under de senaste 2 månaderna har jag jobbat på att byta cyklar. Båda min Canyon landsvägs cyklar har fått nya ägare. Hoppas att båda ägarna kommer att trivas lika bra med sina cyklar som jag gjorde. Istället för min Canyon Ultimate AL landade jag min cyclocross. Rose Pro Rs-2000 Cross heter modellen och jag är toppen nöjd med köpet! Det är helt klart en toppen cykel trots att den rankas som den förmånligaste Cx:en hos Rose. Den kommer minsann att få många timmar nästa sommar trots att landsvägscyklingen är min huvudgren.

Utrustningen är inget att skryta på, ville i och för sej hålla priset nere på cykeln så då får man väl inga fina delar att skryta med. Simpla men väl fungerande, Shimano 105 gruppen står för att växlingarna sitter. DT Swiss R1800 är stabila träningshjul. Kockpiten kommer från Ritcheys WCS serie, lätta och styva aluminium delar. Schwalbes klassiska Racing Ralph står för att den lila kraft jag får ur mig går ner i marken.
Utöver dessa simpla delar så finns det några delar som jag kan skryta på. Den första och viktigaste delen är ramen. Citerar Kenneth efter att han testade den förra lördagen: "Den känns ju som en landsvägs cykel!". Precis de samma känslan har jag också fått. Den är styv, betydligt styvare än min förra Canyon aluminium lvg. Den känns rapp i alla situationer, eller nja, inte när JAG ska köra stigar men det är ju inte cykelns fel. Till rampaket hör också Roses kolfiber gaffel, vilket inte gör rampaketet sämre precis.
Den andra delen som jag kan skryta över är bromsarna, TRP mini-v. Bytte bort orginal bromsarna då inte alls kom överrens med dom. Dom här däremot är superba, topklasse!

Hittills så har allt jag gjort med Cx:en gett en toppen känsla. Att cykla i lätta skogar är super roligt, till och med roligare än att cykla med mtb! De kanske inte går lika snabbt som med mtb, men roligare är det! Tror Cuben får ännu färre minuter nästa sommar, tyvärr.
Cx:en kommer också att få resa lite. Tackvare att den har kompakt utväxling så passar den betydligt bättre för berg än vad min landsvägs cykel kommer att göra. Därför kommer den att få spendera ca 2 veckor på Teneriffa runt årsskiftet och sedan 2 veckor på Mallorca i början på april nästa år. Såklart skos den om med landsvägs däck till de här tillfällen.

Ska försöka ta lite bättre bilder nu i helgen, men tills vidare får ni nöja er med denna garage bild av pärlan.


Men nu har jag ju sålt båda mina landsvägs cyklar, och bara en cyclocross har kommit in. Nog måste jag ju ha en ordentlig landsvägscykel att tävla på också. Japp, det ska ja ha men jag måste vänta en dryg månad ännu innan jag får införskaffa den. En liten teaser kommer ändå här:

Bilden tog jag i slutet av Augusti när jag testade en motsvarande democykel under en par dagar. Ser otroligt mycket fram emot att få susa fram på en liknande svart raket nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...