söndag 8 juli 2012

Växthuseffekten

De senaste dagarna har vädret varit likt det klimat som råder inuti i växthus. Varmt och fuktigt så att man nästan har trott att man skall förgå under arbetsdagarna. I torsdags så började det vara olidligt att jobba och ännu värre blev det till fredagen. Räckte med att man bara stod på stället för att svetten skulle börja forsa av en!

Som tur var så finns det ju cykling att svalka av sig med?!?! På torsdagen var det ju såklart tempo som gällde. Inte fick man ju precis ner temperaturen tack vare tempo, men roligt var det åtminstone!
Vädret till ära så tänkte jag pröva köra lite hårdare till vändning, istället för att sätta farthållaren på 40 km/h så kopplade jag helt bort den och lät benen jobba i den fart de ville. Rytmen hittade jag direkt, precis som jag lyckats med tidigare i år, och sedan rullade det på i ca 42km/h hela vägen till vändning. Efter vändningen så körde jag samma taktik som annars, full fart med andra ord. Gick med bra fart hem också, strax över 44km/h uppskattar jag snitthastigheten till. Som extra plus så lyckades jag för första gången i år med vändningen!
Allt detta så gjorde utslag på tiden. Den stannade på 9.46! person rekord och banrekord utan tt-cykel! Perfekt att bygga vidare från när jag efter inkommande söndag ställer siktet på cupavslutningen som är 20 kilometer tempo.
Såklart körde jag ju ett andra varv också. Prövade köra partempo tillsammans Lars. Märktes att vi inte hade kört något liknande förr, positionsväxlingarna fungerade inte som dom skulle. Det ledde till att det blev en liten spurt varje gång vi bytte dragare. Tiden, 9.30, är bra. Ändå kommer den nästa gång kommer att var flera sekunder lägre.

Fredag och lördag vilade cykeln. Var då på en snabb visit till min  kommande bostad i Åbo. Första flyttlasset gick i onsdags, nu var det dags att sova första natten i lägenhet samt att skriva under hyres avtal. Allt gick fint, annat hade jag iofs inte heller räknat med. Flytten börjar helt klart närma sig, preliminärt datum är lagt till 24.8! Spännande.
Blev ju såklart lite butiks genomgång innan vi styrde hemåt på nytt. Fick fyndat skor och nya mp3 hörlurar på rea. Vackert så. 
God mat åt finns även i Åbo

Idag efter att ha vilat i två dagar så var det igen dags att bryta ner kroppen. När jag vaknade och kände på luften på utsidan så skulle det nästan ha gått att ta i den! Nästan så att man kunde dricka luften!
De firade Kenneth och jag med att kl 9.00 börja rusa upp och ner för lokala Alp de Huez. 3x3 med lite aktiv vila mellan varven. Aldrig tidigare har det gått så här pass bra att slita sig upp 3 gånger på raken, eller åtminstone så har det aldrig gått såhär pass snabb alla 9 varv. Snittet mellan varvtiderna på första setet lämnade på 41 sekunder, andra på 42 sekunder och tredje på 42 sekunder. Snabbaste varvet kom på första varvet på andra setet, 36 sekunder.
Har nog svårt att se att det finns nå mycket mer (tids)effektiv träning än det här. Man blir totalt färdig i hela kroppen på 1 timme. Efter sista uppförsåkningen så hade jag min rågbrödssmörgås halvvägs uppe i munne, ett bra tecken på att kroppen fått kämpa.
En trött och smutsig cykel på toppen efter ett fint utfört arbete

Motlutet i backen räcker bra till.
Vart tar vägen vägen??
För att få lite mera längd i passet så cyklade vi snabbt hem och bytte bort våra grusvägsfordon mot landsvägscyklarna. Blev 2 timmar extra rullande, på klassiska cykel stråk. Med tanke på tävlingen nästa helg så kunde inte dagens träning bli bättre än vad den blev, mera om tävlingen kommer nu under veckan.

Ca4 kilometer rak väg!
Imorgon väntar en välbehövlig uppmjukning och ingen träning utöver arbetsdagen. Tisdag så siktar jag på fartlek, på onsdag blirnågot lugnare, torsdagen bjuder 1 varv på tempo banan samt några spurter. Fredag och lördag så reserverar jag för två rehab rundor för att få kroppen fräsch inför söndagens Leijona GP.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...