söndag 1 juli 2012

Hyypänlaakson Ajo

Dagens lopp blev en blåsig historia med 7-8m/s . Första 45 kilometrarna var motvind vilket gjorde att ingen ville anföra klungan i ett jämt tempo. Resultatet var att det fanns tiotals mindre utbrynings försök som höll i några minuter. Farten var också därefter, vissa kilometer var snittfarten nere under 30km/h (!) medan andra kilometer var runt 40km/h. Totalt under motvinds delen så var snittet på 34km/h. Ingen riktig gris-hård körning i motvinden råkade jag utför. Men ser man på Martins eller Kenneths kilometer tider under motvinds delen så kan man nog hitta enstaka kilometrar med betydligt hårdare körning än vad som hittas på min Garmin fil. Detta då de körde väldigt aktivt i början och var lösa flera gånger på var under första jobbiga delen av loppet.
Jag prövade inte på allvar att komma lös idag eftersom jag direkt märkte att Kari Pajanne, som leder Cupen, punktmarkerade mig så att jag inte skulle slippa iväg. Måste ju erkänna att jag hade ganska stenhård koll på honom jag också, alltid när han höjde farten hade han mig på rullen.

När vi sedan kom svängde och fick lite sned medvind så höjdes farten betydligt. första 5 kilometrarna efter 90 grader kurvan hade ett snitt runt 45 km/h, en betydlig skillnad jämfört med tidigare. Äntligen fick man upp lite tävlings känsla!
Grundfarten var i fortsättningen lite högre än i början men attackerna och de många  utbrytningsförsöken fanns fortsättnings kvar. Med 40-45 kilometer kvar så stannade farten av helt och samtidigt attackerade Lars och fick direkt bra med utrymme. När han hade varit lös i ett par minuter så sa jag åt Pajannne: "Om du inte gör något nu så ser du bara på när dagens vinnare rullar iväg"
Inget hände farten på oss i klungan var fortsättningsvis väldigt moderat, vilket var perfekt för vår NCK:are i solo utbrytning. Kilometer efter kilometer så körde vi på i 30-32 tempo, INGEN ville ta ansvar! Inte ens när domarbilen kom upp till täten av klungan och meddelade att Lars hade nästan 2 minuters ledning över oss så hände nått. Vi andra NCK åkare kunde ju inte köra hårt, för då skulle vi ju förstöra för Lars. Trots detta tvingades jag och Martin tillsammans med Tobias från Närpes Kraft att dra klungan. Ingen for om fast hur saktat vi än körde, så vi satt där och talade skit i många minuter utan att nått anmärkningsvärt hände.
OBS vi hade 7m/s medvind och klungan gick i 30km/h!!!!!!!!!!!!

När vi närmade oss sista 10 kilometerna så fanns en näst sista sväng vilket gjorde att vinden började blåsa kant-med. Vilda västern fick starta! Sista 10 km hade vi ett snitt över 46km/h. Attackerna avlöste varann i tät takt, var precis som de brukar vara på våra fartleks rundor med klubben fast hårdare, längre och fler attacker. 3 stycken cyklister slapp loss, en av dom var Martin. Detta gav Cay, Kenneth och mig möjligheten att "vila" lite. Tyvärr så tvingades Martin släppa de två andra, som körde i H40, mao inte i vår klass. När han kom ner tillbaka tog han 3 monster kilometer med 47 km/h! Inte ens den här körningen kunde hota Lars som rullade in som solo segrare! GRATTIS!

Till slut var det dags att spurta om andra platsen i Kilpa och tredje platsen i H40. Kenneth skulle dra upp spurten åt mig, men tyvärr hade han hamnat in i klungan under Martins forcering vilket gjorde att han fick lägga lite väl mycket energi på att komma fram till mig.
När han väl kom fram drog han igång direkt. Farten steg över 55km/h, men då orkade inte två hållas sig mer. 500 meter före mål började de spurta ordentligt, vågade inte riktigt vänta och riskera på att bli instängd så jag svarade direkt med en riktig långrökare. Höll på att bli för långt men klarade det ändå! DUBBEL SEGER FÖR NCK!!! Skulle det ha varit 2 meter till så skulle jag ha förlorat spurten så nära var det. Mål fotot, jag är den med nummer 139. Ingen stor skillnad!

Oturligt nog vurpades det igen i spurten. Den här gången drogs tyvärr Cay ner i asfalten och bröt nyckelbenet. OTUR. Hoppas på en snabb rehabilitering! 2-3 andra besökte asfalten samtidigt, men som tur var inga flera NCK:are.
Kenneth rullade in på en fin 7. placering. Martin slog helt av på farten efter sin monster körning  och slutade 14. och Cay fick 15. platsen efter att han tagit sig över linjen.

Allt som allt en PERFEKT dag för NCK. 2 cyklister på pallen och alla cyklister bland de 15 första. Inte illa! Speciellt Martin och Lars fick nog den träning som de behövde idag. Martin var lös runt 10 gånger, oftast själv, och Lars solo körde över 40 kilometer.
För egen del så var det mitt sämsta lopp i år. Inga super ben som jag haft under veckan, hela känslan fattades. Men som tur var så klaffade allt rätt i spurten och som tur var delar de ut placeringarna där först.

RESULTAT (kommer)

Nästa tävling är om två veckor i Tavastehus. 42 kilometer GP, ser redanf ram emot det.
Bilder tagna av Patrik Karlström kommer så fort jag for tillgång till dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...