torsdag 21 juni 2012

Borgåloppet 10.6, 99,7% perfekt

Borgåloppet ordnades i år för 84. gången. Såklart är det Finlands äldsta cykel evenemang men även det mest prestige fyllda. Vissa menar till och med att en vinst i Borgåloppet slår högre än FM-vinst! FM är alltid FM och det skall stå högst på allas listor fast Borgåloppet oftast är hårdare eftersom då cyklister från utlandet deltar. I år så ställde ett lag från Holland och två från Estland upp i Elite klassen. Tour de France erfarenhet fanns till och med i Elite klungan då finske mästaren Kjell Carlström och estländaren Janek Tombak ställde upp. Tombak cyklade hem vinsten i Elite starten.

I vår start startade Kilpa, H30, H40 och H50 vilket gjorde att vi fick en JÄTTE klunga. 110 startande! Bra tyckte jag men många var nog lite kritiska. 6 vurpor gick att räkna och de går nog delvist att skylla på antalet startande. Från NCK hade vi ett stark lag med Lars, jag och Martin samt Kenneth och Cay som debuterade för i år.
Själva bana var tuff för att vara i Finland, 1000 höjd meter på 100 kilometers racing är mycket för en plattlänning. Sedan att loppet gick i tuff fart gjorde det inte enklare och för att göra det riktigt jobbigt så stack jag o Lars iväg på en utrytning med några andra strax före halva loppet var kört. Med i utbrytningen fanns också 1. och 4. ur H18-klassens cup och den enligt mig bäste 16-åringen i landet samt två herremän till. Direkt jag såg vilka som hade kommit med slog det mig att idag håller det enda till mål! (H18 pojkarna körde med oss i stället för i sin klass för att få ett lite lättare lopp inför FM som gick avstapeln 15-17.6)

Vi jobbade fint tillsammans och höll upp en fin fart under tredje, fjärde och halva femte varvet på 20 kilometers banan. Då började vi såklart bli lite slitna och en steg av och en började stå över sina drag turer, vi hamnade att jobba mot den 50-70 man starka jagande klungan med endast 5 man. När det var 5 kilometer kvar var inte skillnaden mer än MAX 300 meter men vi visste att bara vi kommer in till stads delen av banan så håller vi undan. Vi kom således överens att lämna allt till spurten.

Nästan allt hade gått perfekt under loppet, bara lite krampkänningar under de sista 30 kilometerna hade bråkat. Inför upploppet, som var en ganska tuff backe på ca 300 meter, så var en 90 grader höger sväng med ett potthål ca40 centimeter ur den optimala linjen. Hade beslutat att jag måste ligga på tredje rullen i kurvan för att kunna utmana. Låg helt på rätt plats 50 meter före svängen då han som låg bakom mig bestämde sig för att han skulle ta min plats...
Dit for min perfekt körlinje, perfekta position och fart! Vågade inte riskera att köra på de sub5cm asfalt som fanns på rätt sida av hålet. Blev att ta en lång kurva och att jaga i backen istället för att köra om.
Spurtade, med kramp i vänstra benet, om han som prejade mig i kurvan så att jag blev tredje och han fjärde. Men tyvärr kunde jag inget åt Lauri (16-åringen) som var överlägsen i spurten och åt Henrik (ena 18-åringen) så förlorade jag med mindre än en cykel längd.
Typiskt att de sista 0.3% ska gå dåligt när resten var perfekt. I alla fall så knappade jag ju in 10 poäng på han som leder cupen. Nu är jag bara 9 poäng efter med 3 cup tävlingar kvar.

För de andra NCK:arna gick det så här:
Lars kom in på en fin 5. plats
Kenneth rullade in med klungan på 21. plats
Martin punkterade igen
Cay hamnade på fel sida om 2 (!) vurpor. Jagade ikapp klungan första gången men efter andra så steg han av.

I Elite så avbröt båda NCK:arna. Tony hade mekaniskt problem och Jaakko fick FULA asfalts eksem över hela vänster benet!

Resultat

Taggad Petter inför

Jag, Kenneth och Martin före start

NCK:s 2 Elite åkare Tony och Jaakko
3. varvning. Med utbrytnings kumpanerna på släp

Spurten, klungan går att se på min vänstra sida. "Läheltä piti" som di säger på vårt andra inhemska språk.

Tugga styrlinda? Kramppen kommer på allvar efter målet

Förra gången Kenneth körde Borgåloppet var 2002. Comeback efter 10år!

Börjar sakta men säkert kunna stå på nytt. Vurpade med flit på gräsplätten framför cykeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...