söndag 7 februari 2016

Inte riktigt som planerat...

Nej men där här veckan blev väl en ganska så stor flopp kan jag konstatera här och nu. Inledde veckan med kanon ben kombinerat med trött kropp. Allt fungerade så bra på cykeln så ville inte ta min vilo period tidigare än vad jag planerat så körde på fast kroppen var trött och sliten vid sidan av cykeln. Så klart fick jag ju betala för det, så nu är jag inne på fjärde dagen med förkylning....

Att jag skall sakna den där fingertopps känslan då jag sköter min egen träning förstår jag inte. Har inget som helst problem med att säga åt de jag hjälper med träningsupplägg när det är dags att trappa ner för att vila för att undvika att insjukna.
Elitidrott handlar ju sist och slutligen med att bryta nya barriärer, pressa gränserna lite varje dag, och främst att vila sig efter att man pressat gränsen för att låta kroppen ta till vara på allt man byggt upp. Är en sådan fin balansgång man måste hitta. Man måste pusha sig själv så långt över gränsen att man riskerar bakslag, men man måste stiga tillbaka och invänta superkompensationen när man varit precis rätt tid på den nya sidan av gränsen. Då görs framsteg, stora som små. Den fingertopps känslan krävs är inte lätt att hitta åt sig själv eftersom vi människor är reflekterande varelser som styrs av våra egna känslor, därför skall man ta hjälp av någon som är utbildad i ämnet och kan se kännetecken på när det är dags att trappa ner innan ens man som idrottare känner av det. Vill påstå att jag tack vare min utbildning besitter all kunskap jag behöver för det här, dock kommer jag, precis som alla andra, ha ett stort bias från mina egna känslor som hindrar mig från att uppnå min fulla potential just nu.

Med det sagt så är förkylningen på bättringsvägen. Siktar på att träna lätt med lite gym träning imorgon så att jag kommer igång igen!

Bjuder på en gammal bild från en tid då jag vann varje cykellopp jag ställde upp i

onsdag 3 februari 2016

En dag på labbet

Igår hade jag en full dag i skolan med kursintro i styrketräningens testning och planering samt en överlång eftermiddag på Livi var jag fick agera testperson på olika kroppsmätningar. iDXA, kaliper mätning och bioimpedans mätningar fick jag pröva på. DXA:n var ju mest skoj då den ses som "gold standard" inom kroppssammansättningsmätning. Som extra plus fick jag ju alla tänkbara värden från min kropp och utifrån dem kan jag gott konstatera att jag har långt till min högsta potential som cyklist! Gött! Bara att jobba ditåt nu då!

tisdag 2 februari 2016

Cykelträning i media, del 3 - En watt på trainer är inte en watt ute, varför?

Del tre i inläggsserien handlar idag om ett ämne som alla som har wattmätare och trainern garanterat funderat över, nämligen varför man inte klarar av att prestera samma watt inne på trainern som ute i friska luften. Hunter Allen har en bra förklarning:


Där var orsaken till att skillnaden och där var dagens inlägg avklarat! Nästa inlägg kommer på lördag förmiddag och då blir det träningstips!


måndag 1 februari 2016

That speed

Pass nummer 3 inne på velodromen för år 2016 ikväll. Skrämmande få har passen varit därinne, tråkigt tycker jag. Ryggen som hållit mig därifrån då den blir stel och trött där inne från den agressiva sittpositionen och det eviga vänstersvängandet som ger en lätt snedbelasting på hela kroppen.
Idag tog jag saken i händerna och tänkte att jag skulle göra nått åt problemet. Gjorde en gubbfix åt cykeln, höjde styret och kortade stemmen så att sitt positionen inte skulle vara fullt lika brutal. Gjorde även en lite mindre gubbaktig ändring och det var att jag bytte styre från ett 44cm brett till ett som är 40cm brett. Var en lyckad modd av cykel för ryggen mådde bättre än de två tidigare gångerna jag testat i år!

Själva cyklingen där inne hade jag noll förhoppningar på inför ikväll, brukar ha problem att spinna benen tillräckligt smidigt då jag inte har vanan inne. Men oj så snabbt och lätt det gick för mig, kändes nästan som om jag bott där den senaste tiden, trots att jag inte gjort det! Kanske jag borde våga skaffa ännu lättare utväxling än 48-16 för att pina upp kadensen ännu mera. Just nu använder jag endast velodrom träningen med syfte utveckla min trampteknik och benhastighet. Börjar hända fina grejer i benen då man blir tvungen att köra med 120-130 kadens i snitt under längre tider bara för att hänga med! Testa så skall ni se att underverk sker i era ben.


Som sagt kommer ju tredje delen i min inläggs serie om cykelträning i media imorgon tisdag före lunch så att ni har lite lunch läsning och lunch tittande. Missa inte!

Perfekt start på träningsveckan

Denna träningsvecka kunde inte börja på bättre sätt. Började dagen med att sälja en landsvägscykel, fortsatte sedan med att klämma en lång VO2max intervall på 20 minuter. Vissa kan kalla det FTP test men på grund av att jag inte följde mina standardiserings principer så räknar jag det inte som ett test utan bara ett hårt träningspass. I vilket fall som helst så gick det tungt, gick ut på hög effekt för att försöka hålla den genom hela intervallen. Var inte bara en och två gånger jag tänkte att nu skiter jag i det, var ju ändå bara träning. Men stick to the plan heter det ju så körde mina 20 minuter i mål så som det var tänkt.
Målwatten var satta till 400w och snittwatten slutade på 402w så blev ett mer än godkänt träningspass sådär på måndagsmorgonen. Med de siffrorna slog jag inte bara mitt tidigare trainerrekord på 20 minuter från november 2015 men även mitt mål för trainersäsongen 2015-2016 samt mitt all-time-high på 20 minuter! Ett riktigt hattrick!


Psst. Ni kan följa mig på instagram!

Efter att ha jobbat med skolan resten av dagen blir det nu att vräka i sig lite kyckling pasta innan jag får söka mig ner mot velodromen för att se om jag hittar någon fart i benen. Så länge kan ni ju ta och kika in på "Till SALU" fliken. Sadlar, cykel, och en Garmin har försvunnit så passa på nu om det är något ni är sugna på! En annan sak ni skall förbereda er på är ju morgondagens Cykelträning i media inlägg! Blir ett inlägg för alla som likt mig nöter trainern.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...